Yksi lahjomaton liike paljastaa, kuinka jumissa olet oikeasti – testaa, onnistuuko se sinulta

Julkaistu:

Sport
Tämä teholiike kannattaa ottaa viikko-ohjelmaan. Monipuolinen täsmäliike on täydellinen erityisesti hyvän ryhdin havittelijalle.
Venyttely ei riitä, jos tahtoo ryhdistä pysyvästi paremman. Hyvän ryhdin taustalla on nimittäin kaksi salaisuutta: hyvä liikkuvuus ja vahvat tukilihakset.

– Toisin sanoen huonon ryhdin taustalla on eteenpäin kääntyvät olkapäät ja rintalihasten kireys. Selän tukilihaksissa taas on usein voiman ja hallinnan puutetta, personal trainer, fysioterapeutti Kirsi Helle summaa.

Ryhtitreenissä toimivat erityisen hyvin dynaamiset liikkeet, jotka pureutuvat molempiin, avaavat ja vahvistavat.

Testaa dynaaminen, ryhtiä parantava olkanivelen avaus, joka tuo voimaa lapoihin. Samassa paketissa saat liikkuvuutta kireisiin olkaniveliin ja rintarankaan.

Myös selkävaivat helpottavat, kun veri lähtee kiertämään jumisissa lihaksissa. Vähitellen hyvä asento löytyy kuin itsestään.

Samalla liike toimii testinä: jos se tuottaa vaikeuksia tai tuntuu hyvin epämukavalta, olkanivel kaipaa todennäköisesti vetreytystä. Myös lavan tukilihasten heikkous tai uneliaisuus voi tehdä liikkeestä vaikean.

Tee näin:

Asetu vatsamakuulle kasvot lattiassa ja paina alavatsaa lattiaan. Kädet ovat nyrkissä pään molemmin puolin. Suorista ensin käsivarret etuviistoon. Kierrä sitten käsivarsia selän takana niin, että nyrkit tulevat yhteen yläselällä. Palaa samaa reittiä takaisin. Tee 12–15 rauhallista toistoa ja 2–3 kierrosta. Muista myös syvä, rauhallinen hengitys.

Alla näet liikkeen videolla.



Jos video ei näy, katso se täältä. Jos haluat nähdä liikkeen kuvasarjana, katso se täältä.

Tämä Sport-lehden juttu on julkaistu alun perin Me Naiset -sivustolla.

Lue myös:

Hyvän ryhdin takana on kaksi salaisuutta – ja tämä kotitreeni puree molempiin

Perinteinen venyttely ei ole paras lääke selkäjumiin: testaa superliike skorpioni, joka avaa hartiatkin

Ikävän niska- ja selkäsäryn syy saattaakin löytyä navan alapuolelta – fysioterapeutin helppo testi paljastaa häiriön

Taipuu, taipuu! 7 venytystä, joihin jokaisen tulisi pystyä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt