Alaselkäkipu kuriin! Helppo ”pyyhkijäliike” auttaa

Julkaistu:

Selkäkipu
Liikkuvuusharjoittelulla pääsee kätevästi helpottamaan kireyksiä.
Kiristääkö ja kipuileeko alaselkää? Syy voi olla liika istuminen, lantion virheasento tai rajoitteet lantion liikkuvuudessa. Ne kiristävät lihaksia.

– Kun lonkankoukistajat kiristyvät, vaikuttaa se suoraan vaikkapa juoksun tekniikkaan. Kireät lihakset väsyvät helpommin, ovat alttiita loukkaantumisille eivätkä palaudu niin hyvin, valmentaja Jarno Härkönen sanoo.

Jos et ole käyttänyt lihaksia pitkiin aikoihin tai ne ovat tottuneet yksipuoliseen liikkeeseen, kroppa voi olla mukautunut horrostilaansa.

Monipuolisella liikkuvuusharjoittelulla pääset yllättävän helposti ja kätevästi helpottamaan kireyksiä.

– Perinteinen venyttely voi olla hyvinkin huono lääke. Tärkeämpää olisikin herätellä kroppaa isompia monipuolisia liikeratoja vaativilla liikkeillä. Tällöin saat kroppaan eloa ja lihaksiin aineenvaihduntaa. Kireystilat lähtevät avautumaan ja yleinenkin fiilis paranee huomattavasti, Härkönen vakuuttaa.

Pyyhi tuulilasit muutamassa minuutissa

Et aina tarvitse tunnin liikuntarykäisyä, vaan pääset hyvin alkuun tekemällä monipuolisia liikkeitä muutaman minuutin ajan.

”Tuulilasinpyyhkijät” jatkoliikkeineen tehoaa lantion alueelle.

Näin sen teet:

1. Pidä takapuoli ja lantio paikallaan ja lähde liu’uttamaan polvia puolelta toiselle. Hengitä koko ajan rauhallisesti ja kasvata liikerataa sitä mukaa kun keho tottuu liikkeeseen.


2. Kun lantio alkaa tuntua avonaisemmalta, jatka liikettä eteenpäin. Vapauta lantio, kierrä vartaloa, liikuta etummaista jalkaa hieman kauemmas ja laske polvet maahan. Vaihda puolta nojaamalla alkuun kevyesti taaksepäin. Jatkossa voit pitää selkää suorempana vaihtovaiheessa tai nostaa jopa kädet ilmaan.


3. Jos haluat, nojaa rauhallisesti säären päälle joko käsien tukemana tai ilman käsiä. Pyri pitämään selkää suorana ja ajattele vieväsi napaa kohti etummaista säärtä.


Tee liikettä alkuun kerran aamulla ja toisen kerran illalla. Liiku rauhallisesti puolelta toiselle ilman pysäytyksiä ja pyri pitämään liike kevyenä ja rentona.

Eri ihmisillä liike tuntuu eri paikoissa, ja tuntemukset saattavat myös muuttua.

– Toisilla se tuntuu eniten lonkankoukistajissa, toisilla taas pakarassa. Tärkeintä on kuitenkin se, että liike tuntuu jossain.

Parempaa liikkuvuutta, vähemmän kipuja

Jo näillä liikkeillä voit saada huomattavasti lisää liikkuvuutta ja toimintakykyä alavartaloon. Ja mistä sen voi huomata? Vaikka siitä, että pääset syvempään kyykkyyn.

Pyyhkijät on myös erinomainen kehoa palauttavana ja huoltavana harjoitteena.

– Kun lantiomme on avoimempi ja toimii paremmin, hyödyt siirtyvät suoraan eteenpäin esimerkiksi alaselän alueelle ja polvien sekä nilkkojen hyvinvointiin.

Liikesarja löytyy Jarno Härkösen ja Jukka Rajalan kirjasta Taitoa & Voimaa Kehonpainoharjoittelulla (Fitra).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt