Suonenveto voikin johtua ruuasta – pieni muutos iltapalassa voi lopettaa yölliset krampit täysin

Julkaistu:

Sport
Lisämagnesiumista ei ole hyötyä, jos lihaskramppien syy on muualla. Asiantuntija kehottaa kokeilemaan sen sijaan iltapuuroa.
Lihaskramppi iski – taas. Nappaatko heti magnesiumpillerin, venyttelet ja huikkaat lasin vettä, mutta mikään ei auta? Saattaa olla, että suonenvedon syy onkin ihan muualla.

Ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen kertoo, että krampit liittyvät harvoin magnesiumvajeeseen. Magnesium nimittäin imeytyy poikkeuksellisen hyvin, jopa 90-prosenttisesti passiivisesti.

– Magnesium menee siis solukalvon läpi ilman kuljetusproteiineja, ja tarvittava määrä pääsee hyvin elimistön käyttöön.

Mikään ravintoaine ei imeydy määräänsä enempää. Jos esimerkiksi elimistössä on jo tarpeeksi magnesiumia, lisän popsiminen on rahanhukkaa. Yli tarpeen tuutattu magnesium jää turhaan suolistoon pyörimään ja tekee jopa hallaa suoliston terveydelle.

Lihas tarvitsee polttoainetta

Usein krampit johtuvat liian kovasta liikunnasta omaan kuntotasoon nähden. Toinen huonommin tunnettu, mutta yleinen kramppien aiheuttaja on peräisin ruokavaliosta.

– Magnesiumin epäilty tai todellinen puute yhdistetään usein lihaskramppeihin. Krampit johtuvat kuitenkin enemmän siitä, että lihas on tyhjä pitkäkestoisesta polttoaineesta eli hiilihydraateista, yleislääketieteen erikoislääkäri Satu Ojalainen kertoo.

Lihaskrampeista kärsivän kannattaa tankata pitkäkestoisia hiilareita kuten tummaa pastaa, täysjyväriisiä ja ruisleipää.

– Iltapuurolla yölliset suonenvedot loppuvat melko varmasti.

Samoista lähteistä saat sekä hyviä hiilihydraatteja että magnesiumia. Yksi banaani takaa jo kolmasosan päivittäisestä magnesiumintarpeesta. Myös täysjyväviljoista, pavuista ja pähkinöistä imeytyy mukavasti magnesiumia.

Tämän artikkeli on tuottanut Sport ja se on julkaistu alun perin Menaiset.fi:ssä. Voit lukea alkuperäisen jutun täältä.

Lue myös:

Vuoden hieroja vinkkaa kikan, jolla kovan vatsan saa toimimaan: ”Vahvistaa suolen luonnollista liikettä”

Tunnetko usein outoa väsymystä? Saatat sairastaa alkoholistien vaivana pidettyä yleistä tautia

Pyllyyn puhkesi finni – mistä se kertoo? 13 hyvinvointi-ilmiötä, jotka ovat puhuttaneet viime aikoina

Yksi syy aiheuttaa ylivoimaisesti eniten välilevyn pullistumia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt