Saunomisella on huikeita terveyshyötyjä – mutta tiettyjä vaivoja ja oireita se voi pahentaa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Saunomisella on huikeita terveyshyötyjä – mutta tiettyjä vaivoja ja oireita se voi pahentaa

Terveelle ihmiselle saunominen on hyväksi. On kuitenkin tilanteita, joissa saunomista kannattaa harkita tai jopa välttää kokonaan.

Kuumuuteen liittyy myös terveydellisiä riskejä.

23.3.2019 14:00

Saunominen tekee tutkitustikin hyvää terveydelle: muun muassa sydän ja aivot hyötyvät lämmöstä.

Saunatutkimusta Itä-Suomen yliopistossa tehnyt professori Jari Laukkanen kertoo, että parhaat tulokset saa aikaan ilmeisesti saunomalla ainakin monta kertaa viikossa. Lauantaisauna ei riitä.

– Tutkimuksessamme hyötyjä eivät saaneet vielä ne, jotka saunoivat vain kerran viikossa. Se on siis ehkä liian vähän.

Terveellä ihmisellä ei myöskään ole mitään estettä sille, jos viihtyy saunan lämmössä pitkään. Jari Laukkasen mukaan paljon tai pitkään saunovan on vain tärkeää huolehtia siitä, että saa tarpeeksi nestettä. Muuten keho voi kuivua.

Huomioi etenkin sydänvaivat

Vaikka löylyttelyllä voi monella tavoin hoitaa terveyttään, kuumuuteen liittyy myös terveydellisiä riskejä. Himosaunojaksi ei kannata heittäytyä etenkään, jos sairastaa tiettyjä sairauksia − hyödyt voivat silloin kääntyä haitoiksi.

Laukkanen kertoo, että varsinkin sydänongelmista kärsivien on syytä suhtautua kovin innokkaaseen saunomiseen varauksella.

– Jos sydänkipua ja hengästymistä tulee helposti, eli on niin sanottu epästabiili sydänsairaus, ei kannattaisi saunoa. Jos siihen on saatu lääkkeet ja tauti on hyvässä tasapainossa, silloin voi omia tuntemuksia kuunnellen saunoa lempeästi.

Jari Laukkanen muistuttaa, että omat riskinsä on myös äkillisellä kuuman ja kylmän vaihtelulla, esimerkiksi saunasta avantoon tai hankeen mennessä.

– Sillä voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä.

Riskejä mutta myös helpotusta

Myös verenpaine voi aiheuttaa riskejä saunovalle.

– Jos verenpaine heittelee voimakkaasti tai on hyvin matala, kannattaa kuulostella, ettei pyörry, Laukkanen sanoo ja muistuttaa myös riittävästä nesteen nauttimisesta.

Myös iho-ongelmat kannattaa ottaa huomioon, sillä saunan kuumuus ei välttämättä tee niille hyvää. Jari Laukkanen muistuttaa, että saunaan ei kannata mennä ainakaan, jos iholla on avohaavoja tai haavaumia. Eikä kovassa kuumeessa.

– Mutta tavallista nuhaa ja köhää saunan höyryn hengittäminen auttaa.

Myös allergisista oireista kärsivät kertovat saaneensa joskus saunan kosteudesta helpotusta. Tiettyihin terveyspulmiin lämmöstä on siis selvää apua.

Kenen erityisesti kannattaisi käydä useammin saunassa ihan terveyssyistä? Jari Laukkanen vinkkaa muutaman terveyspulman, joiden helpottamiseen saunaa kannattaisi kokeilla.

– Jos kärsii lievästi kohonneesta verenpaineesta, voisi kokeilla saunomisen vaikutusta. Samoin jos on ongelmana turvotus, nesteen kertyminen kehoon. Senkin suhteen sauna saattaa tehdä hyvää. Toki unohtamatta muita terveellisiä elämäntapoja kuten liikuntaa, terveellistä ruokaa ja lepoa. Sauna voi olla yksi lisäkeino hyvinvoinnin lisäämiseen.

Artikkelin on tuottanut Kodin Kuvalehti, ja se on julkaistu ensin Menaiset.fi:ssä. Voit lukea alkuperäisen jutun kokonaisuudessaan täältä.

Lue myös:

Aloin käydä joka lauantai saunassa – 5 tapaa, joilla se mullisti elämäni

Tunnetko jo tämän tehokombon? Pienikin lenkki ennen saunaa tuplaa terveyshyödyn

Kokeile vaikka saunassa: 36 kysymystä, joiden avulla lisäät läheisyyttä

”Saunon aina ystäväpariskuntani kanssa” – lukijat kertovat mielipiteensä sekasaunomisesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?