Selkäkipusi voivat johtua väärästä nukkuma-asennosta – asiantuntija kertoo, miten ei kannata missään nimessä nukkua - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Selkäkipusi voivat johtua väärästä nukkuma-asennosta – asiantuntija kertoo, miten ei kannata missään nimessä nukkua

Ergonomisinta on nukkua selällään tai hyväryhtisessä kylkiasennossa.

Ergonomisinta on nukkua selällään tai hyväryhtisessä kylkiasennossa.

Julkaistu: 19.3. 14:29

Missä asennossa kannattaa nukkua, etteivät niska ja selkä kipeydy? Työfysioterapeutti vastaa.

Kaikissa asennoissa saa nukkua, mutta ihan miten tahansa ei kuitenkaan kannata, työfysioterapeutti Jenni Ahopelto sanoo.

– Asentoa on syytä ryhtyä pohtimaan tarkemmin, jos kroppa on aamulla herätessä kipeä ja jännittynyt.

Kirjassaan Paranna untasi – Opas nukkumisergonomiaan (Fitra 2017) Ahopelto neuvoo tyyny tyynyltä ja asento asennolta, mitä kaikkea ihminen voi tehdä saadakseen syvän ja rauhallisen unen.

Välttele vatsaa

Aika usein niskoja ja hartioita kipeyttää vatsallaan nukkuminen. Ahopellon mukaan asennosta voi saada kelvollisen, kun ottaa käyttöön riittävän tukevan, vartalonmittaisen asentotyynyn.

– Vatsallaan nukkuja saa asentotyynyn avulla tuettua toista puolta vartalostaan yläasentoon. Silloin rankaan ei tule niin voimakasta kiertoa.

Jos kipuja tulee siitä huolimatta, vatsa-asennosta pitää opetella pois.

– Vatsallaan nukkuessa kaularanka joutuu voimakkaaseen kiertoon. Yö menee asentoa vaihtaessa, ja uni jää levottomaksi. Vatsallaan nukkuja saa myös herkästi silmäpussit, Ahopelto muistuttaa.

Suosi selkää ja kylkeä

Ahopellon mukaan ergonomisinta on nukkua selällään tai hyväryhtisessä kylkiasennossa.

– Silloin hermotus, verenkierto ja aineenvaihdunta pääsevät toimimaan, eikä lihaksiin tule jännitystiloja.

Hyvään nukkumisasentoon pätevät samat säännöt kuin ergonomiseen työasentoon: ryhti suoraksi, katsesuunta eteenpäin.

– Niska-hartiakipuja voi aiheuttaa myös hyvin sykkyräinen uniasento, jossa nukkuja painaa leukaa rintaan ja kääntää ehkä käsiäkin nyrkkiin rintakehän alle. Se kuormittaa samaan tapaan kuin tietokoneella työskenteleminen, jossa päätä tulee helposti työnnettyä eteenpäin, Ahopelto kertoo.

Muutkin kylkiasennot painuvat helposti kasaan, kun ihminen vaipuu unten maille. Kylkinukkujan päällimmäinen olkapää valuu vartalon eteen. Kipu olkanivelessä, hartiassa, lavoissa tai rintarangassa havahduttaa monta kertaa yössä etsimään uutta asentoa.

Apua voi saada tukityynystä. Sellaisesta voi käydä tavallinenkin tyyny, jonka ottaa halaukseen rintakehän eteen.

– Jos hankkii koko vartalon mittaisen asentotyynyn, sen päälle mahtuu myös jalka. Silloin lantio pysyy hyvässä asennossa, kropan paino jakautuu laajemmalle alueelle, eikä uni häiriinny jatkuvista asennon vaihtamisista.

Me Naiset testasi tukityynyn aiemmin. Lue tästä, miten se vaikutti testaajan unenlaatuun.

Kumpi kylki on parempi?

Siihen Ahopellolla ei ole vastausta.

– Joskus on väitetty, ettei pitäisi nukkua sydämen puolella, koska sydän kuormittuu siinä voimakkaammin. En ole asiaa sen syvällisemmin tutkinut, enkä itse näe eroa kylkien paremmuudessa.

Tiesitkö, että kuorsauksen syy voi löytyä vääränlaisesta tyynystä? Lue Kodin Kuvalehden alkuperäisestä jutusta, millainen tyyny sopii kuorsaajalle.

Lue myös:

Kummalla puolella sänkyä nukut? Se voi kertoa sinusta yllättäviä asioita

Unettomuuden jälkeen Annakaisa, 40, kehitti 2 rutiinia – nukahtaa nyt viidessä minuutissa

Naamassa näppyjä, nenä tukossa! Syy voi löytyä sängystäsi – tiedätkö, kuinka usein tyyny pitäisi pestä?