Unitutkija tarjoaa kikan uniongelmista kärsiville: annostele sopiva määrä valoa joka päivä

Julkaistu:

Uni
Päivänvalo on nukkumisrytmin sääntelyn avain.
Arvioitko nukkuneesi riittävästi kuluneen viikon aikana? Kieltävä vastaus ei ole harvinaisuus.

Suomalaisten unen on sanottu olevan huonompaa kuin koskaan. FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan joka neljäs nainen ja joka viides mies ei nuku mielestään tarpeeksi.

Jos yöuni jää yleensä kuutta tai seitsemää tuntua lyhyemmäksi, vaje rappeuttaa immuunijärjestelmää ja lisää syöpäriskiä, muistuttaa neurotieteen ja psykologian professori Matthew Walker uudessa kirjassaan Miksi nukumme – unen voima (Tammi).

Univaje vaikuttaa myös muun muassa mielialaan, painoon ja muistisairauksien riskiin.

– Kun otetaan huomioon kaikki edellä esitetyt terveydelliset vaikutukset, voidaan helpommin hyväksyä kokemuksen osoittama yhteys: mitä lyhyemmät ovat yöunesi, sitä lyhyempi on odotettavissa oleva elinikäsi, Walker kiteyttää.

Annostele aurinkoa

Noudata säännöllistä nukkumisaikaa, kuuluu Walkerin ensimmäinen ohje hyvään uneen. Toisin sanoen: mene nukkumaan ja herää joka päivä samaan aikaan.

Arkena vajaaksi jääneitä yöuni ei korvaa edes nukkuminen viikonloppuaamuina pitempään.
Muita monelle jo tuttuja vinkkejä ovat muun muassa:
  • Liiku, mutta vältä reipasta liikuntaa myöhään illalla
  • Vältä kofeiinia – sen haihtuminen elimistöstä saattaa kestää jopa kahdeksan tuntia
  • Älä syö raskaasti myöhään illalla
  • Nokkaunet voivat kohentaa oloa, mutta myöhäiset iltapäiväunet voivat vaikeuttaa illalla nukahtamista
  • Heivaa tekniset laitteet pois makuuhuoneesta
  • Rentoudu ennen nukkumana menoa; lue tai kuuntele vaikka musiikkia
Päivänvalo on nukkumisrytmin sääntelyn avaintekijä. Walkerin ohje kuuluu näin:
  • Yritä olla ulkona päivänpaisteessa vähintään puoli tuntia joka päivä
Asiantuntijat suosittelevat uniongelmista kärsiville tunnin mittaista altistumista auringonvalolle aamuisin sekä valaistuksen himmentämistä ennen nukkumaanmenoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt