Hartiat jumissa? Tämä kahden minuutin tehojumppa elvyttää niska-hartiaseudun

rac

Julkaistu:

Hartiajumit
Lyhyt, mutta tehokas jumppa elvyttää niska-hartiaseutua.
Toimistotöissä ja opiskellessa ryhti painuu helposti kumaraan ja hartiat nousevat korviin. Niska-hartiaseudun jumit ovat omiaan aiheuttamaan kipuja, päänsärkyä, huimausta sekä puutumista käsissä ja sormissa.
  • Katso yllä olevalta videolta kahden minuutin jumppa, jolla elvytät niska-hartiaseudun.
Liike on tunnetusti ratkaisu, joten vaihtele asentoa, pidä taukoja ja nouse välillä ylös pyörittämään hartioita. Tauoista ja liikkeestä ei kiitä ainoastaan kroppa, sillä saat niiden avulla virkeyttä myös mieleen.

Jos hartiat tuppaavat nousemaan huomaamatta kohti korvia, pyri kiinnittämään tähän tietoisesti huomiota. Kiireen ja stressin lomassa hengitä syvään ja ajattele hartioita aktiivisesti rennoksi ja alas. Niska-hartiaseudun kireys voi johtua myös vetoisasta paikasta, joten poissulje tämä tekijä työpisteeltäsi.

Jos palelet vedottomasta tilasta huolimatta, laita harteille viltti, jotta kylmyys ei nosta hartioita staattiseen pitoon kohti korvia.

Jumppaa jumit pois!

Tällä parin minuutin jumpalla tauotat työskentelyäsi ja elvytät niska-hartiaseutua. Voit halutessasi tehdä jumpan useamman kerran päivän aikana.

Tee näin:

Mene seisomaan selkä seinää vasten ja tuo kyynärvarret seinään kiinni. Lähde liu’uttamaan käsiä ylös ja alas seinää vasten. Pyri pitämään kyynärvarret koko ajan kiinni seinässä. Muista hengittää rauhallisesti ja pyri viemään myös mieli rentoutuneeseen tilaan. Keskity pitämään hartiat pois korvista.

Etsi seuraavaksi nurkka ja tuo kädet 90 asteen kulmaan seinää vasten. Voit kokeilla myös hieman eri asentoa, jotta saat venytyksen tuntumaan haluamassasi kohdassa. Lähde rauhallisesti työntämään rintaa kohti seinää. Voit jännittää käsiä sisäänhengityksellä ja rentoutua uloshengityksellä syvempään venytykseen.

Tämän lyhyen mutta tehokkaan jumpan jälkeen veri kiertää paremmin, mieli on virkeämpi ja hommat luistavat!


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Selvitä vatsalihastesi kunto 30 sekunnin testillä – katso, pääsetkö ikäluokkasi hyviin tuloksiin

Testaa minuutissa, onko tasapainosi keskimääräistä parempi

Piinaako makeanhimo? 5 asiaa, jotka sen tyypillisesti aiheuttavat – hoida nämä kuntoon ja himo helpottaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt