Piinaako polvi? Tunnista tilanteet, joissa on aina syytä mennä lääkäriin - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Piinaako polvi? Tunnista tilanteet, joissa on aina syytä mennä lääkäriin

Nivelet kaipaavat liikettä voidakseen hyvin.

Jos polvikipu alkaa haitata elämää ja urheilua, polvi on syytä tutkituttaa.

29.1.2019 11:10

Polvikivut eivät ole harvinaisia – eikä ihme: polvi kuormittuu aina, kun ihminen pistää painoa sen päälle. Pienikin pulma polvessa saattaa tuntua isolta ja vaikuttaa arkeen.

Toistuva ja vääränlainen kuormitus voi johtaa polven rasitusvammaan, kuten polven etuosan kipuiluun. Silloin esimerkiksi lumpion rustoinen nivelpinta voi olla hiertynyt.

Joskus polviongelmat saattavat johtua tapaturmasta. Esimerkiksi polven voimakas vääntyminen voi vaurioittaa polven nivelsiteitä tai nivelkierukkaa.

Rasitusvamman syy löydettävä

Rasitusvammat voivat olla varsin hankalia, koska niiden taustalla ei ole pelkkä rasitus.

– Aikaisemmin rasitusvammojen hoitona oli lepo ja lääke tai joskus piikki ja puukko, mutta ne eivät hoida varsinaista syytä. Se pitää löytää ja korjata, sanoo ortopedi Tapio Kallio Terveystalosta.

Esimerkiksi huonot kengät tai väärät asennot voivat saada polvet kipuilemaan. Luonto on suunnitellut raajat niin, että linjauksen pitäisi olla suorassa. Jos linjaukseen tulee mutkaa ja polvi kiertyy, jänteet voivat olla kovilla.

Rasitusvammojen tärkeimpiä hoitokeinoja ovat raajojen linjauksen tarkistaminen sekä esimerkiksi nilkan, säären ja polvien ympäristön lihasten vahvistaminen. Kun lihakset ovat vahvat, alaraajat kuormittuvat siten kuin on tarkoitettu.

Sopivat kengät ja joskus myös tukipohjalliset voivat olla avuksi.

Nivelrikko ikääntyneiden vaiva

Ikääntyneen ja ylipainoisen henkilön polvikivun syynä on usein polven nivelrikko. Nivelrikkokipu tuntuu alkuvaiheessa liikkuessa ja helpottaa rasituksen loputtua. Myöhemmin jomottava kipu voi tuntua myös levossa ja vaikeuttaa esimerkiksi istumasta nousua.

Nivelrikko näyttää lisääntyneen viime vuosina. Yksi syy piilee siinä, että moni suomalainen ei liiku riittävästi.

– Nivel kaipaa toistuvaa liikettä voidakseen hyvin. Jos liikettä ei tule, rusto alkaa haurastua normaalia nopeammin, Kallio sanoo.

Mitään maagista hoitoa rustovaurion korjaamiseksi ei ole, mutta uusia hoitoja on kehitteillä jatkuvasti. Yksi niistä on injektio, jossa nivelonteloon ruiskutetaan kasvutekijöitä.

Tekonivelleikkauksissa on omat pulmansa. Leikkaus on iso operaatio eikä tekonivel kestä ikuisesti. Kun nivel on kerran laitettu, uuden laittaminen on selvästi ensimmäistä leikkausta hankalampaa.

Polven nivelkierukan ”takuuaika” puolestaan on noin 30 vuotta. Se saattaa mennä 50–60-vuotiailla rikki jopa arjen askareissa. Kun koko kierukka saatettiin aiemmin poistaa, se pyritään nykyään korjaamaan, jotta kierukka toteuttaisi tehtäväänsä eli suojaisi rustoa.

Huolla ja vahvista

Polviongelmia voi ja kannattaa ehkäistä, on kyse sitten rasitusvammasta tai tapaturmasta.

– Eräässä tutkimuksessa jalkapalloilijat yhdistivät verryttelyyn polvea huoltavia ja vahvistavia, muutaman minuutin harjoitteita. Niillä pystyttiin vähentämään eturistisidevammoja.

Jalkapallo, salibandy ja extreme-lajit ovat esimerkkejä urheilusta, jossa polvet voivat joutua äkkinäisten liikkeiden takia koville.

Hankalimmat vammat syntyvät kiertoliikkeessä, kun polvi on kuormittunut. Silloin nivelsiteet tai nivelkierukat ovat vaarassa vaurioitua.

Milloin lääkäriin?

  • Jos polven päälle ei pysty varaamaan tapaturman jälkeen painoa, siinä on selvä virheasento tai se lukkiutuu.

  • Mikäli kipu on kehittynyt vähitellen, voit tarkkailla tilannetta muutaman viikon. Mene lääkäriin, jos kipu ei asetu levolla ja tulehduskipulääkkeillä.

  • Turvonnut tai kuumottava polvi on aina syytä tutkituttaa pikaisesti.

Näin ehkäiset polvivaivoja

  • Harrasta liikuntaa.

  • Lisää harjoitusmääriä aina maltillisesti.

  • Panosta lihashuoltoon, kuten liikkuvuusharjoitteisiin ja venyttelyyn.

  • Muista riittävä lepo.

  • Hanki omaan lajiin ja jalkaan sopivat jalkineet ja muut varusteet. Paljon tilaa antavat kengät ja liian lepsut mallit eivät sovi kaikille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?