Miten vatsavaivoista pääsee eroon? Ravitsemusterapeutti kertoo niksinsä, joista tärkeimmät eivät koske ruokaa

Julkaistu:

Me Naiset
Kiristitkö ruokavaliotasi vatsavaivojen vuoksi? Se ei aina kannata. Ravitsemuksen ammattilainen Petteri Lindblad kertoo, mikä oikeasti auttaa.
Onkohan tullut syötyä jotakin sopimatonta? Tällainen ajatus saattaa juolahtaa mieleen, kun vatsa vaivaa.

Nykyään tiedetään valtavan paljon aiempaa enemmän esimerkiksi suolistobakteereista ja niiden vaikutuksesta muuhun kehoon, ja sanoohan se jo maalaisjärkikin, että ruokavaliolla jos jollakin voi vaikuttaa vatsan hyvinvointiin. Mitä siis kannattaisi syödä ja mitä olla syömättä, jos mielii olla vatsalleen hellä?

– Ihmiset menevät vähän liian nopeasti siihen itse ruokaan. Ensimmäiseksi pitäisi miettiä syömisen perusasioita, laillistettu ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad huokaa.

Lindblad on paitsi ravitsemusterapeutti, myös terveystieteiden maisteri ja personal trainer. Hänen kokemuksensa mukaan asiakkaiden vatsavaivat korjaantuvat usein jollain ihan muulla kuin sillä, että ruokavaliosta tiputetaan kokonaan pois maitotuotteet tai viljat.

Kuten esimerkiksi painonhallinnassa, myös vatsan hellimisessä järkevä ateriarytmi sopivine annoskokoineen on ykkösasia.

– Vatsa tykkää ylipäätään säännöllisistä elämäntavoista. Hyvin yleistä on, että kun korjataan säännöllisyys, vatsavaivat helpottavat jo.

Hyvä, tasainen ateriarytmi on Lindbladin mukaan esimerkiksi aamiainen, ja sen jälkeen kolmen tai neljän tunnin välein jotakin. Jättimäiset ateriat eivät ole hyväksi vatsalle.

Melkoisen varma tapa saada vatsavaivoja on esimerkiksi paastota koko aamu sekä aamupäivä, ja mennä sitten nepalilaiseen ravintolaan ahmimaan valtava, mausteinen ja rasvainen lounas.

Pikalounaasta vatsavaivoja

Ateriarytmin lisäksi Lindblad suosittelee kiinnittämään huomiota syömistilanteisiin.

– Helposti mietitään FODMAP-ruokavaliota ja maidotonta, vaikka ensin pitäisi rauhoittaa ruokailu. Jos syöt lounaan kasviksineen kaikkineen viidestä kymmeneen minuutissa, varmasti tulee vatsavaivoja.

Ruuansulatus alkaa jo suusta. Niinpä erityisesti vatsaongelmista kärsivän kannattaa pitää huolta, että ruuansulatuksen ensimmäinen osa, pureskelu, hoituu kunnolla. Kymmeniä kertoja ei tarvitse joka suupalaa jauhaa, mutta ruokailulle pitää antaa aikaa.

Mitä ruokavalion sisältöön tulee, monipuolisuus on Petteri Lindbladin mukaan avainsana. Toinen tärkeä sana on kuitu, jota sitäkin pitäisi saada monipuolisesti eri täysjyväviljoista ja erilaisista kasviksista.

Juuri monipuolisuuden takia ruokavalion rajoittaminen on usein huono tapa korjata vatsaongelmia – vaikka se voikin tuntua mukavan yksinkertaiselta ratkaisulta.

– Osa ihmisistä tykkää, että ruokavaliota rajoitetaan tiukasti. Ei kuitenkaan kannata lähteä houkuttelevimmalle, tiukimmalle linjalle, vaan etsiä joustava elämäntapa, jonka kanssa voi elää hyvää elämää, Lindblad sanoo.

Totaalikieltäytyminen – miksi se ei auta?

Ruisleipä, omena, päärynä ja sipuli ovat esimerkkejä ruoka-aineista, jotka voivat ärsyttää vatsaa. Petteri Lindblad ei silti suosittele mistään ruoka-aineesta luopumista.

– Jos saat oireita ruisleivästä, jätä ruisleipä pois viikoksi tai kahdeksi. Kun vatsa on rauhoittunut, syö päivässä vaikkapa puolikas viipale ruisleipää ja lähde siitä hakemaan tasoa, joka ei aiheuta oireita, hän kehottaa.

Totuus on, että kaikki vatsat eivät siedä esimerkiksi viittä palaa ruisleipää päivässä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että rukiista pitäisi tyystin luopua.

– Totaalikieltäytyminen ja liikakäyttö ovat molemmat hyvin huonoja vaihtoehtoja vatsalle.

Lindblad vertaa vatsavaivojen hoitamista ruokavaliolla nivelrikon hoitamiseen liikunnalla: Tiedetään, että liikunnalla on hyviä vaikutuksia nivelrikon hoidossa. Täysi liikkumattomuus ei ole fiksua, mutta ei nivelrikkoisella polvella myöskään kannata tehdä jalkaprässiä 300 kilon painolla.

Erityisesti maitotuotteiden kohdalla kohtuukäytön mahdollisuus jää monelta huomaamatta.

– Suhteellisen moni saa vatsaoireita maitotuotteista, mutta hyvin harva kaikista niistä. Voi olla, ettet voi juoda kolmea lasillista maitoa kerralla, mutta voit juoda desilitran piimää. Maitotuotteet ovat hyviä jodin ja kalsiumin lähteitä, joten niitä ei ole hyvä jättää kokonaan pois ilman selkeää syytä.

On myös tärkeää huomata, että vatsa voi reagoida ruoka-aineisiin eri tavalla eri tilanteissa. Tuhdin aterian päälle syöty vehnäpulla voi olla vatsalle liikaa, vaikka toisessa tilanteessa sama puusti ei aiheuttaisi mitään oireita. Huonosti nukkuneena ja ihmissuhdekriisin keskellä vatsakin ottaa itseensä tavallista helpommin.

Mitä mieltä Lindblad on herkkävatsaisten tulevaisuudesta? Lue koko juttu Me Naisista, jossa artikkeli on alun perin julkaistu.

Lue lisää

Epäiletko matala-asteista tulehdusta? 10 pientä ja 3 suurta muutosta, jotka vähentävät haitallista tulehdustilaa kehossa

Lääkäri epäili vaihdevuosia, Marialla olikin matala-asteinen tulehdus – apu löytyi yllättävän läheltä

Piinaako suklaanhimo? Voit syyttää suolistobakteereita – ne määräävät, kuka lihoo ja kuka laihtuu

Turvottaako? Pieruliike ja 9 muuta helppoa venytystä, jotka saavat vatsan toimimaan

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt