Vastaa rehellisesti näihin 7 kysymykseen – voi paljastaa alkavan alkoholiongelman

Julkaistu:

Alkoholi
Mikä arjessa on pielessä, jos se vaatii jatkuvaa nollaamista nimenomaan alkoholilla, kysyy tietokirjailija Ani Kellomäki.
Kaikki eivät ajaudu ongelmiin alkoholin kanssa, mutta kenellekään ei ole haittaa siitä, että tarkastelee omaa alkoholinkäyttöään.

Tätä mieltä on uutuusteoksen Tiedostavan siemailun taito (Atena, 2019) kirjoittanut tietokirjailija Ani Kellomäki. Hän haluaa herättää keskustelua alkoholinkäyttöön liittyvistä sokeista pisteistä, kuten siitä, miten paljon alkoholia arkeemme kuuluu ja kuinka alkoholimyönteisessä ympäristössä elämme.

Kellomäki kuvaa alkoholinkäyttöä janalla, jonka toisessa päässä ovat täysraittiit ja toisessa alkoholistit.

– Alkoholikeskustelumme kilpistyy hyvin helposti näihin ääripäihin. Hyvin usein kun puhumme alkoholiongelmista, käytämme esimerkiksi sanoja ’viina’ ja ’riehuminen’.

– Todellisuudessa kuitenkin valtava enemmistö meistä on keskikohdalla janaa: Suomessa juodaan ehdottomasti eniten keskiolutta, ja kaikista yleisin alkoholinkäyttötilanne on kotona puolison kanssa – ei siis viinapäissään riehuminen.

”Alkoholi on oma, sääntövapaa saarekkeensa”

Puhetapaan on tärkeää kiinnittää huomiota siksi, että Kellomäen mukaan se on omiaan häivyttämään sitä tosiasiaa, että alkoholi aiheuttaa ongelmia jo ennen kuin kyse on varsinaisesta alkoholiongelmasta.

– Terveyskysymyksiä on monia muitakin kuin maksakirroosi – esimerkiksi ylipainoon liittyviä ongelmia. Sekin, että arki tuntuu turhauttavalta ja väsyttävältä ja pinna on jatkuvasti kireällä, voisi ratketa vinkkupullon pois jättämisellä.

 

Kannattaa miettiä sitäkin, mikä arjessa on pielessä, jos se vaatii jatkuvaa nollaamista nimenomaan alkoholilla.

Kellomäki sanoo, että usein alkoholin vaikutusta omaan hyvinvointiin ei edes haluta nähdä.

– Terveelliseen ruokavalioon kiinnitetään kyllä huomiota, mutta alkoholi on oma, sääntövapaa saarekkeensa. Se menee eri elimistöön, ja raha siihen tulee eri kukkarosta.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen luvut osoittavat alkoholin aiheuttavan monenlaisia ongelmia jo ennen alkoholismia. Tutkimuksen mukaan yli puoli miljoonaa suomalaista käyttää alkoholia siinä määrin, että pitkäaikaisten terveyshaittojen riski on kohonnut.

– Miljoonalla suomalaisnaisella ja 700 000 suomalaismiehellä on vähintään yksi liikaa juova läheinen. Nämä ovat todella suuria määriä aikuisia ihmisiä.

Pienet teot voivat vaikuttaa yllättävän paljon

Tiedostava alkoholinkäyttö ei välttämättä tarkoita juomisen vähentämistä minimiin vaan rehellisyyttä oman juomisen suhteen ja havahtumista juomismääriin.

– On älyttömän paljon helpompaa vaikuttaa oman alkoholinkäytön tasoon siinä vaiheessa, kun ei ole alkoholiongelmaa.

Kellomäki on huomannut, että pieniä ja arkisia muutoksia usein vähätellään.

– Ajattelemme, ettei sillä ole mitään väliä, jos Minna tai Petteri vähentää kuudesta oluesta neljään viikossa. Mutta juuri tällaisilla pienillä teoilla voi olla yllättävänkin suuria merkityksiä jaksamiseen, hyvinvointiin ja rahanmenoon.

Vähentämisestä puhuttaessa Kellomäki törmää usein kiivaaseen puolustukseen: kyllä aikuisen ihmisen täytyy saada rentoutua!

– Ei ole haitallista toisinaan rentoutua lasillisen äärellä, hän vastaa.

– Mutta kannattaa miettiä sitäkin, mikä arjessa on pielessä, jos se vaatii jatkuvaa nollaamista nimenomaan alkoholilla. Säännöllisessä käytössä alkoholi nimittäin ei ole rentouttava vaan väsyttävä aine.

Juotko samaan tahtiin kuin parikymppisenä opiskelijana?

Erittäin hyvä syy pysähtyä tarkastelemaan juomista on, jos omaa tilannetta ei ole päivittänyt vuosikausiin. Kellomäki muistuttaa, ettei keski-ikäisen – eikä varsinkaan sitä vanhemman – pitäisi juoda olutta samaan tahtiin kuin parikymppisenä opiskelijana oli tapana.

– Vuodet tekevät helposti tepposia, ja mieli leikkii mukana sujuvasti.

– Itsekin uskoin olevani pienten lasten äiti, joka ei juo käytännössä koskaan, vaikka samalla tieni vei töiden jälkeen alkoholin äärelle paljon aikaisempaa useammin, hän kertoo huomanneensa.

 

Kuulen jatkuvasti kertomuksia siitä, että vähentämisen jälkeen unen laatu on parantunut, vatsa voi paremmin, pinna ei ole yhtä kireällä eikä olo ole yhtä tunkkainen.

Yksinkertainen tapa lähestyä omaa tilannetta on verrata sitä viiden tai kymmenen vuoden takaiseen alkoholinkäyttöön.

– Muistele, minkälaista juomisesi oli silloin. Entä tyytyväisyys elämään, unen laatu, mieliala, paino, parisuhteen tila ja työssä jaksaminen? Vertaa nykyhetkeen ja mieti, mitkä asiat voisivat liittyä toisiinsa.

Myös juomisen näkyväksi tekeminen voi havahduttaa, sillä muistinvaraisesti arvioidessa jokaista lasillista ei muista.

– Jätä kaikki kuukauden aikana juomasi pullot ja tölkit tiskipöydälle. Jos määrä hätkähdyttää, se voi olla pysähtymisen paikka.

Tipaton tammikuu voi johtaa juomisen vähentymiseen

Tipaton tammikuu, jota moni parhaillaan viettää, on Kellomäen mielestä hyvä idea.

– Jos kyse ei ole varsinaisesta päihdeongelmasta, se on mainio tapa tsekata, miten alkoholi liittyy esimerkiksi tunne-elämään ja sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Neljä viikkoa on tarpeeksi pitkä aika.

– Siinä ehtii tulla vastaan monenlaisia tilanteita työelämässä ja kaveripiirissä, ja aivan varmasti kotonakin ehtii joku asia hiertää ja stressata.

Onnistunut tipaton voi johtaa vaikkapa siihen, että kun aiemmin olet juonut kaksi pulloa viiniä viikossa, määrä voi puolittua.

Kellomäki toivoo, että juuri vähentämistä arvostettaisiin enemmän.

– Kuulen jatkuvasti kertomuksia siitä, että vähentämisen jälkeen unen laatu on parantunut, vatsa voi paremmin, pinna ei ole yhtä kireällä eikä olo ole yhtä tunkkainen. Ei siinä hirveästi huonoja vaihtoehtoja ole.

7 kysymystä, jotka voivat paljastaa alkavan alkoholiongelman

1. Kaunisteletko muille tai jopa itsellesi alkoholinkäyttöäsi?

– Hyvä mittari on, pystytkö olemaan juomisestasi täysin avoin perheellesi, Ani Kellomäki sanoo.

2. Tuntuvatko viralliset alkoholinkäyttösuositukset ahdistavalta holhoukselta?

– Me ja muut -asetelma on hirvittävän yleinen ajatusmalli. Koet olevasi muita hiukan fiksumpi, ja siksi suositukset eivät koske sinua vaan ovat toisia varten, joiden elämä ei ole yhtä hyvällä mallilla.

3. Voitko olla juomatta, jos esimerkiksi lapsesi sitä pyytää?

– Jos puolisosi tai lapsesi toivoo, ettet joisi tuttavien luona kyläillessä, alkaako sinua turhauttaa ja haluaisit perua sovitun menon kokonaan?

4. Ajatteletko, että urheilu tai terveellinen ruokavalio kompensoivat alkoholinkäyttöäsi?

– Sama ihminen, joka on huolissaan tomaatin torjunta-ainejäämistä, voi käyttää alkoholia täysin huoletta.

5. Juotko vähintään lasillisen aina, kun vietät kumppanisi kanssa kahdenkeskistä aikaa?

– Onko parisuhteen yhdessäolon muodoksi vakiintunut viinilasillinen tv:n ääressä sen jälkeen, kun lapset on saatu nukkumaan? Viinihetkessä ei ole mitään pahaa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, jos vapaa treffi-ilta tarkoittaa aina juotavaa. Muistatko, milloin viimeksi jutustelit, söit illallista, halailit ja sekstailit puolisosi kanssa ilman, että siihen liittyi yhtäkään lasillista?

6. Koetko ettei alkoholista voi seurata sinulle harmia mutta jotkut muut voivat ajautua ongelmiin?

– Alkoholistit eivät ole mikään oma ihmisryhmänsä, joka jonakin päivänä vain joutuu vaikeuksiin. Heidän alkoholinkäyttönsä alkaa samoin kuin kaikkien muidenkin: myös he olivat joskus rentoutumassa työpäivän päätteeksi tai nauttimasta saunaoluttaan.

7. Ärsyttikö tämän jutun lukeminen?

– Jos huomaat ärtyneesi, alkoholisuhteessasi voi olla pohdittavaa. Mikäli alkoholinkäyttö ei ole ongelmallista, ei aiheesta lukemisen tai siitä puhumisen pitäisi herättää erityisiä tunteita.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt