Hyvä olo

LIIT-liikunta polttaa tehokkaasti rasvaa ilman rääkkiä – tällaista hehkutettu treeni on

Julkaistu:

Sport
Tätä on odotettu: treeniä, jossa laatu korvaa määrän, joka tuntuu oikeasti hyvältä ja jossa saa pitää taukoja, kun siltä tuntuu.
Vielä jokin aika sitten kuntoilijat ylistivät korkeasykkeisiä HIIT-treenejä, joissa syke nousee ja hiki virtaa. Mutta nyt päivän sana on LIIT – low-impact interval training – joka tarkoittaa suomeksi kevyen tehon intervellitreeniä.

Toisin kuin lyhytkestoisissa HIIT-treeneissä, liitissä syke pysyy tarkoituksella matalalla.

– Kevyt hengästyminen saa tulla, mutta pitää pystyä puhumaan, kuvailee treeniä personal trainer Kanerva Ahonala.

Vaikka toisin usein luullaan, Ahonalan mukaan se, että vain kova treeni toisi tuloksia, ei pidä paikkaansa. Aloittelijoille rauhallinen kuntoilu on hänen mukaansa oikeastaan ainoa oikea tapa liikkua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kun aloittaa hitaasti, oppii tekemään liikkeet oikein ja loukkaantumisriski pienenee. Myös motivaatio pysyy paremmin yllä, kun treeni tuntuu hyvältä ja keho palautuu nopeasti. Tasaisella ja rauhallisella treenillä tulokset eivät ole välttämättä nopeita, mutta ne ovat pysyviä.

Rasva palaa ja aineenvaihdunta pelittää

Ahonalan mukaan rasva palaa yhtä tehokkaasti myös matalilla sykkeillä, sillä kokonaiskuormitus ratkaisee. Rauhallista treeniä on kuitenkin tehtävä noin kaksi kertaa pidempään kuin kovatehoista. Tunnin reipas kävelylenkki lyhyillä hölkkäosuuksilla polttaa yhtä paljon rasvaa kuin puolen tunnin rivakka juoksulenkki.

– Kovien treenien endorfiinihuuma on usein valheellinen. Vaikka rääkki toisi hetkellisen hyvän olon tunteen, keho voi tarvita ihan muuta. Liian kova treeni voi heittää hormonitoiminnan ja aineenvaihdunnan epätasapainoon. Joskus ongelmat voivat tulla esiin vasta vuosien päästä.

Tasaisen ja rauhallisen treenin suurin hyöty on siinä, että se pitää myös aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tasaisina. Kun keho polttaa energiaa tasaisesti ja stressihormoni kortisoli pysyy kurissa, myös painonhallinta helpottuu.

– Liian kova treeni voi tuottaa liikaa kortisolia, mikä taas altistaa pidemmän päälle muun muassa keskivartalolihavuudelle. Silloin myös rasvanpoltto vaikeutuu, koska keho pitää kiinni rasvasta.

Mutta miten LIIT-treeni kannattaisi siis toteuttaa? Katso yksityiskohtaiset ohjeet 5 liikkeen treeniin tästä.

Ahonala innostui itse LIIT-treeneistä kolme vuotta sitten osaksi pakon takia. Aiemmin kovilla sykkeillä treenanneen pt:n kone hyytyi mykoplasmaan, joka aiheutti keuhkokuumeen ja rasitusastman. Sen takia tiukat hiitit oli unohdettava. Tämän linkin kautta pääset lukemaan tarkemmin siitä, miten Ahonala nykyään treenaa.

Lue myös:

Testaa, missä kunnossa olet! Näihin tuloksiin ikäisesi pitäisi päästä

Kuukausi lankutusta, kyykkäämistä ja portaiden kävelemistä – testasimme mitä pieni päivittäinen muutos saa aikaan

Kroppa timmiksi kahvakuulalla – kuuden liikkeen tehotreeni

Ikävän niska- ja selkäsäryn syy saattaakin löytyä navan alapuolelta – fysioterapeutin helppo testi paljastaa häiriön

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt