Hyvä olo

Piia Koriseva vaihtoi alkoholin makuvesiin – uni parani, turvotus laski ja iho kirkastui

Julkaistu:

Alkoholi
Tipattomuutta ei kannata jättää vain tammikuulle.
– Huomasin jo yhdenkin alkoholiannoksen vaikuttavan yöuneeni. Heräilin ja nukuin levottomasti. Tämä aiheutti väsymystä, joka taas vaikutti yleiskuntooni. Siksi ajattelin, että pärjään varmasti vähemmälläkin.

Näin sanoo personal trainer Piia Koriseva, joka päätti vähentää alkoholinkäyttöään. Terveellisen elämän puolestapuhujana hän halusi laittaa itse itsensä peliin, vaikka alkoholi ei Korisevalle koskaan ongelmallista ole ollutkaan.

– Pidän hyvän ruuan seurana lasillisesta viiniä tai skumpasta juhlassa. Ystävien kanssa voimme pitää yhteisen illan, jolloin saattaa mennä useampikin lasi, mutta näitä ei ole usein.

Saattaa mennä viikkoja eikä Koriseva edes koske alkoholiin. Parikymppisenä kului useita vuosia kokonaan juomatta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Voin loistavasti lähteä ystävän kanssa laulamaan karaokea autolla ja nautin vain raikasta vettä ilman, että minun tarvitsisi nauttia alkoholia.

Koriseva ei siis niin sanotusti sylje lasiin, mutta pärjää loistavasti ilmankin. Se kirkastui entistä enemmän, kun hän päätti vähentää alkoholin nauttimista vaihtamalla viinin yhä useammin makuveteen.

”Pömppömaha laski”

Sokerilla makeutetut juomat kerryttävät ylimääräisiä kaloreita ja saattavat herätellä makeanhimoa. Makuvesi on terveellisempi vaihtoehto.

– Makuvesi on vaihtelua tavalliseen veteen, se maistuu hyvältä, poreilee ja on kauniin väristä nätistä lasista nautittuna. Makuvesiä on myös helppo tehdä itse, variaatioita on paljon ja jokainen voi kokeilla omaa luovuuttaan sekä maustamisessa että esille panossa, Koriseva perustelee valintaansa.

Tipattomalle tammikuulle Koriseva ei lähtenyt eikä muutenkaan asettanut aikatavoitteita, koska hänen alkoholinkäyttönsä oli jo valmiiksi maltillista.

Tissuttelun vähentäminen näkyi nopeasti kropassa ja vireystilassa.

– Unenlaatuni parani merkittävästi. Elimistöstäni hävisi ylimääräinen kertynyt neste ja ”pömppämaha” laski. Aamulla oli virkeä olo ja jaksoin liikkua enemmän. Myös ihoni pysyy kuulaampana. Oli myös ilo huomata, että tissuttelu ei hallitse elämääni. Päätöksessä on helppo pysyä, siitä tuli onnistumisen tunne.

Määritteleekö alkoholi arkeasi?

Jos alkoholista on tullut osa omaa arkea, kannattaa ottaa tuumaustauko.

– Jos päivällä jo odottaa iltaa, että saisi sen lasillisen tai aloittaa pienellä ”hömpsyllä” jo aamusta, ollaan ongelman äärellä, Koriseva sanoo.

Jos juomista haluaa vähentää, kannattaa aluksi kirjata kaikki viikon aikana nautitut alkoholiannokset. Sen jälkeen määriä on syytä tarkastella kriittisesti ja kysyä itseltään nämä kysymykset:
  • Kuinka paljon ylimääräisiä kaloreita saat?
  • Mitä alkoholi tekee terveydellesi?
  • Vaikuttaako se arkeesi tai ihmissuhteisiisi?
– Kysy sitten, mihin tarvitset alkoholia. Tässä asiassa on täysin eri asia haluta ja tarvita.

Tipattomalla kääntöpuolensa

Tipaton tammikuu tai huikaton helmikuu on loistava tapa tarkkailla, miten paljon paremmalta olo ilman alkoholia voikaan tuntua.

Toisille raittiit kuukaudet voivat olla sysäys alkoholinkäytön lopettamiseen kokonaan. Toisille kieltäytyminen voi kuitenkin aiheuttaa enemmän mielitekoja.

– Kaikki mikä alkaa sanalla ei, on helposti kumoutuva. Kun kiellät itseltäsi, ettet saa ottaa kuukauteen alkoholia, voi himo jo olla niin kova, että seuraava kuukausi meneekin sitten kosteissa merkeissä, Koriseva sanoo.

Juuri siksi on tärkeää löytää alkoholin tilalle muita vaihtoehtoja – kuten makuvesiä tai tuorepuristettuja mehuja.
Mikäli huomaat alkoholin määrittelevän arkeasi, on aika hakea apua.

– AA-kerhot toimivat upeana vertaistukena ja apuna. Siellä tapaat saman asian kanssa kipuilevia, kaiken ikäisiä ja kaikista yhteiskuntaluokista olevia naisia sekä miehiä. Avun pyytäminen ei ole heikkoutta, vaan se osoittaa kykyä ja vahvuutta tarttua omaan elämääsi ja halua voida paremmin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt