Hyvä olo

”Iltapäiväpullan syömistä ei tarvitse lopettaa” – 5 vinkkiä, joilla syöt itsesi kuntoon

Julkaistu:

Syöminen
Ravitsemusterapeutti ottaa kantaa ateriarytmiin, superfoodeihin ja iltapäiväpullaan.
Taas on se aika vuodesta, kun moni vannoo lisäävänsä liikuntaa ja unohtavansa sipsipussit.

Laillistetun ravitsemusterapeutin Jaakko Mursun mukaan ihmisten toive uudesta, terveellisemmästä elämästä on hyvä ja ymmärrettävä, mutta keinot sen toteuttamiseksi usein väärät.

Itä-Suomen yliopistossa dosenttina työskentelevä Mursu listasi Ilta-Sanomien pyynnöstä viisi tärkeintä vinkkiä, miten syömisellä voi edistää omaa terveyttään ja kuntoaan.

1. Unohda kuurit

Mursun tärkein viesti terveellisempään elämään pyrkiville on se, ettei oikoreittejä ole. Tutkimusten mukaan väliaikaiseksi tarkoitetut, erilaiset kuurit eivät ratkaise pysyvästi painoon, syömiseen ja kuntoon liittyviä ongelmia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mursu kehottaa lähtemään liikkeelle maltillisista, mutta pysyvistä muutoksista.

– Ihmiselle on tyypillistä tavoitella muutosta kurjuuden kautta, mutta kannattaa mieluummin ajatella, minkälaista elämää pystyy elämään loppuikänsä. En usko ehdottomiin sääntöihin.

2. Syö säännöllisesti ja tarpeeksi

Ravitsemusasiantuntijan mukaan jo pelkästään ateriarytmiä parantamalla pystyy korjaamaan paljon. Kun syö säännöllisesti pitkin päivää, ei ahmi illalla ja jaksaa kuntoilla tai olla muuten aktiivinen.

– Vanha, kliseinen 5–7 ateriaa päivässä on hyvä määrä. Minimissään aterioita olisi hyvä olla neljä. Mukana pitäisi olla myös aamupala, Mursu sanoo.

Tutkija ymmärtää ihmisiä, joille ei aamupala maistu. Hän on itsekin sellainen. Silti hän syö jotain viimeistään töissä.

– Ei aamupalaa tarvitse syödä vartti heräämisen jälkeen, kunhan aamupäivälläkin kuitenkin söisi jotain. Elimistöä pystyy totuttamaan uuteen rytmiin.

3. Lisää kasviksia ja hedelmiä

Kolmanneksi Jaakko Mursu kehottaa lisäämään ruokavalioon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Lähes kaikki syövät niitä liian vähän.

Kasvikset ja hedelmät ovat tärkeitä kaikille, mutta niiden lisääminen ruokavalioon auttaa erityisesti laihduttajia, sillä ne vievät tilaa enemmän energiaa sisältävältä ruualta.

Mursun mielestä ihminen ei tarvitse erityisen ravinteikkaiksi kuvattuja superfoodeja. Pääasia kuitenkin on, että syö niitä kasviksia ja hedelmiä, jotka maistuvat.

Lautasmallissa puolet ateriasta koostuu kasviksia. Tämä kannattaa muistaa jollain tavalla joka aterialla. Esimerkiksi välipalaan voi lisätä yhden porkkanan tai omenan.

4. Vähennä epäterveellisiä ruokia

Erilaisten kuurien lisäksi Jaakko Mursu ei usko ehdottomuuteen tai lakkoihin. Myös kovaa kuntoileva ja laihduttava saa syödä kaikkea.

– Ihmiset yleensä ajattelevat ensimmäisenä, että jättävät ruokavaliosta pois iltapäiväpullan, vaikka se voi olla eniten mielihyvää päivässä tuova syöminen. Ei sitä tarvitse lopettaa, Mursu muistuttaa.

Kannattaa kuitenkin miettiä, onko omassa ruokavaliossa liikaa epäterveellisiä asioita ja voisiko niitä vähentää. Esimerkiksi jos pikaruokaa menee lähes päivittäin, voisiko sitä syödä vain viikonloppuna?

5. Pohdi proteiinia

Viime vuosina on puhuttu paljon riittävästä proteiinin saannista. Työkseen satoja ruokapäiväkirjoja laskenut Mursu on huomannut, että tosiasiassa suomalaiset saavat vain harvoin sitä liian vähän.

Jos jokaisella aterialla on jotain proteiinipitoista, kuten lihaa, maitotuotteita tai viljaa, proteiinia saa yleensä riittävästi.

– Varsinkin miehet syövät yleensä proteiinia niin, että se riittäisi urheilijallekin, Mursu huomauttaa.

Toisaalta, harva saa proteiinia niin paljon, että siitä olisi haittaa. Rahkan ja kanan suuri määrä on siis pikemminkin turhaa kuin vaarallista.

Proteiinin puute on yleisintä kasvissyöjänaisilla. Heitä Jaakko Mursu kehottaa tarkistamaan, että proteiinia on ruokavaliossa riittävästi.

Kaikkien kannattaa pitää huoli siitä, että syö jotain proteeinipitoista pian treenin jälkeen.

– Ei palautuminen ole minuuttipeliä, mutta tunnin, kahden aikana on hyvä syödä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt