Hyvä olo

Väsyttääkö? Anna-Kreettaa, 38, ei väsytä juuri koskaan – 7 kohdan lista, jota noudattamalla se häneltä onnistuu

Julkaistu:

Me Naiset
Rauhoittavat kissavideot, raitis ulkoilma ja tarpeeksi touhua – tavallinen nainen kertoo, miten väsymys muutetaan virkeydeksi.
Jos tunnet itsesi jatkuvasti vähän väsähtäneeksi näin vuoden pimeimpänä aikana, et ole yksin.

Kaikki tosin eivät ole väsyneitä. Jotkut onnekkaat tuntevat itsensä suorastaan virkeiksi ja pirteiksi keskellä pimeintä talvea.

38-vuotias Anna-Kreetta Saarinen kertoo nyt, miten on saanut rakennettua arkensa niin, että väsymystä tuntuu vain sopivasti illalla, kun pään painaa tyynyyn.

Unikaan ei auttanut

Anna-Kreetta ei ole aina ollut virkeä. Kun hän oli aikanaan päivät kotona vilkkaan taaperonsa kanssa ja illat töissä kampaamossa, väsymys yltyi sellaiseksi, ettei unikaan tuntunut auttavan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Jouduin kotiin tullessa vetämään henkeä puistonpenkillä, että jaksan mennä kotiin. Se oli puolen vuoden ajanjakso, josta tajusin jälkikäteen, että se oli ihan liian rankkaa, Anna-Kreetta kertoo.

Nykyään hänellä on helpompi elämäntilanne: lapsi on jo koululainen ja työ päivätyötä, eikä elämässä ole suuria murheita.

– Olen miettinyt, onko virkeyteni luonne- vai elämäntapakysymys. Varmaan sekä että, mutta eivät ne hyvät elintavat ainakaan haittaa.

Näillä keinoilla Anna-Kreetta pitää unirytminsä sopivana ja mielensä valoisana:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

1. Hauskaa tekemistä

– Elämässä pitää olla jotain jännittävää ja kivaa, että pysyy mieli virkeänä. Jos mahdollista, kannattaa keksiä hauskoja menoja, joista itse nauttii.

2. Aina sama nukkumaanmenoaika

– Menen joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja nousen joka aamu samaan aikaan ylös. Minun on helppo pitää kiinni nukkumaanmenoajasta. Tiedän nimittäin, että jos yöuneni jäävät lyhyiksi, en tule väsyneeksi vaan vihaiseksi. Seuraavana iltana olen niin kierroksilla, etten saa silloinkaan unta.

3. Raikasta ulkoilmaa

– Minulle ei riitä jumppaan meneminen, vaan se juttu on ulkoilman hengittäminen ja maisemien vaihtuminen. Jos vain saa itsensä potkaistua pihalle, siellä on aika ihanaa pimeälläkin. Ulkoilen säällä kuin säällä, ja viikonloppuisin pyrin lähtemään luontoon valoisaankin aikaan.

4. Kissavideoita illalla

– Aina sanotaan, että kännykkää ei pitäisi illalla katsoa, mutta minä teen päin vastoin. Kun olen pessyt hampaat ja poistanut meikit, menen sänkyyn ja katson puolisen tuntia jotain ihan aivot narikkaan -hassutuksia. Sitten alkavat silmät lupsua. Laitan korvatulpat ja silmälaput, käännän kylkeä ja nukahdan.

5. Tarpeeksi touhua

– Ihmisen pitää väsyttää itsensä, minun ainakin. Lenkkeilemme mieheni kanssa kolmisen tuntia viikossa. En tykkää lähteä kaupungille töiden jälkeen, mutta tykkään siivota ja kokkailla, joten huusholleeraan ja laitan ruokaa. Joulun alla haen havuja luonnosta ja askartelen. Joskus joogaan kotona Youtube-videoiden avulla. Kun on päivällä aktiivinen, ei tarvitse olla yöllä.

6. Vain mukavia juttuja illalla

– Pyrin päiväsaikaan miettimään kaikki kurjat asiat, että niitä ei tarvitse miettiä illalla. Illalla katson ja mietin vain mukavia juttuja.

7. Säännöllinen syöminen

– Kun syö säännöllisesti, elimistö tietää, milloin on ilta ja milloin aamu. Vatsani ei kestä nopeita hiilihydraatteja. Niiden välttäminen ei ainakaan haittaa virkeyttäni.

Haastattelimme myös 44-vuotiasta Zaïda Hämäläistä, joka on onnistunut selättämään väsymyksen muun muassa monipuolisen ruokavalion ja tallentavan digiboksin avulla. Lue Me Naisten jutusta myös Zaïdan vinkit pirteämpään arkeen!

Lue lisää:

Tunnetko usein outoa väsymystä? Saatat sairastaa alkoholistien vaivana pidettyä yleistä tautia

Nukuin viikon ajan töissä päivittäin vartin päiväunet – näin se vaikutti elämääni

Unohda kahdeksasta neljään -päivät! Myös tutkijan mukaan kympin aamut voivat sopia paremmin sisäiseen vuorokausirytmiisi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt