Hyvä olo

Huonot kengät voivat aiheuttaa vammoja – muotivillitykset näkyvät lääkärin vastaanotolla

Julkaistu:

Jalkavaivat
Liian kova tai liian pehmeä jalkine voi johtaa ikäviin vaivoihin.
Kenkämuoti vaihtuu tiuhaan, urheilukengät mukaan lukien. Lenkkareita myös keräillään.

Kun muotiin tulevat tietynlaiset jalkineet, näkyy se monesti myös Terveystalon ortopedin, urheilulääkäri Tapio Kallion vastaanotolla.

– Nyt muodissa ovat mukavat, pehmeät ja tilavat jalkineet. Monelle ne ovat kuitenkin liian löysiä, ja jalkine voi alkaa kuormittaa jalkaa väärin tavoin, Kallio sanoo.

Liian kova ja jäykkä jalkine saattaa puolestaan välittää alustan iskun liiaksi läpi, mikä voi toistuvana aiheuttaa kudosvaurioita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miten ihmeessä kenkäviidakosta löytää itselleen sopivat jalkineet?

– Jalkine pitää valita jalan mukaan huomioiden jalan haltijan ominaispiirteet, Kallio sanoo.

Kuten vaikka alaraajojen linjaukset.

Esimerkiksi hyvin kireät, liian vahvat tai heikot lihakset voivat vääristää linjauksia. Kun linjaus ei ole kunnossa, niveliin voi tulla ikävänlaista kuormitusta. Yksi tyypillinen virhe tulee esiin kyykätessä. Monen polvet kääntyvät lähelle tosiaan, vaikka niiden pitäisi pysyä edestä katsottuna suorassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Urheilulajillakin väliä. Yleensä kovaan ja jalkaa kiertävään kuormitukseen tarvitaan jämäkämpi kenkä.

Oireina kipua ja turvotus

– Jalkavaivat oireilevat kivulla ja joskus turvottelemalla: alkuun rasituksen jälkeen, sitten rasituksen loppuvaiheessa ja pahentuessa heti rasituksen alussakin, Kallio sanoo.

Jos kipu ei mene ohi, sinun täytyy ontua tai vaikka polvi turpoaa äkillisesti, vaivaa on hyvä käydä näyttämässä lääkärille.

Voisiko monissa urheiluliikkeissä myytävistä tukipohjallista olla apua?

– Tukipohjallisten käytön pitäisi perustua asiantuntijan ohjeistukseen ja siihen yleensä tarvitaan kuormituksen analysointia. Pelkkä seisomisen havainnointi ei aina riitä. Kaupoissa on valitettavasti kovin huonojakin pohjallisia, Kallio sanoo.

Vinkkejä juoksukenkien valintaan

Juoksija Kirsi Valasti on antanut muun muassa tällaisia ohjeita sopivan juoksukengän valintaan:
  • Mene liikkeeseen, jossa on paljon eri merkkejä.
  • Kokeile eri malleja juoksusukkien kanssa ja kuuntele itseäsi. Toiselle epäsopiva kenkä saattaa sopia toiselle.
  • Valitse istuvat ja tarpeeksi tilavat juoksukengät. Pisimpien varpaiden väliin on hyvä jäädä reilu sentti tilaa.
  • Myös leveyssuunnassa on oltava riittävästi tilaa varsinkin päkiöiden kohdalla.
  • Kenkien kantakupin on oltava omaan kantapäähän sopiva, eikä jalka saa liikkua kantapäästä.
  • Matalakantaisissa kengissä juoksijan pohkeet, jalkapohjan lihakset ja nilkat ovat tehokkaasti käytössä.
  • Kokeile juosta kengillä. Hyvät kengät mahdollistavat nopean askelkontaktin ja rullaavan askeleen. Kävellessä hyvältä tuntuvat kengät saattavat juoksun aikana olla liian jäykät tai tuetut.
Yhdet juoksukengät kestävät juoksua noin 700–1000 kilometriä. Samoilla kengillä ei siis kannata juosta ikuisesti.

Lähteitä: Terveyskirjasto

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt