Painoitko tänäkin aamuna torkkua? Erittäin huono idea - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Painoitko tänäkin aamuna torkkua? Erittäin huono idea

Kelloja on taas siirretty ja kroppaa totutellaan uuteen rytmiin. Sängyssä viipyilyn sijaan kannattaa laittaa lepoasiat kuntoon.

Houkutus torkkunapin painamiseen voi olla aamulla suuri.

30.10.2018 11:45

Olisihan se kiva, jos aamulla saisi nukkua niin pitkään kuin huvittaa tai herätä niin aikaisin kuin tuntuu hyvältä. Useimmille aamuherätyksen sanelee kuitenkin arkisin työ.

Moni luottaa perinteisen herätyskellon sijaan matkapuhelimen herätykseen – ja torkkuun. Se on kuitenkin huono idea, sanoo asiantuntija Guardianin jutussa.

Ensinnäkin kesken kaiken katkennut uni ei ole hyvää unta. Toiseksi herätysääni herättää myös sydämen. Sekä pumpulle että koko kehon toiminnalle on parempi, että kellon soidessa nousee heti ylös.

Silläkin saattaa olla merkitystä, millaisella äänellä itsensä yrittää herättää. Tuoreen tutkimuksen mukaan lapset heräävät herkemmin äitinsä ääneen kuin palohälyttimeen. Kovat piippausäänet eivät siis ehkä ole paras valinta.

Mistä tietää, onko levännyt tarpeeksi?

Karmea väsymys herätessä ja päivästä selviäminen vain kahvin voimalla ovat varoitusmerkkejä siitä, että lepoa ei ole tullut riittävästi. Hyvin levännyt ihminen ei nuupahda iltapäivällä, vaan pysyy virkeänä iltaan asti.

Myös univaikeudet ja vuorokausirytmin meneminen sekaisin kertovat tietysti siitä, etteivät lepoasiat ole kunnossa. Omaa kehoa kannattaa silloin kuunnella ja pohtia, mitä kaikkea oikeasti arjessaan jaksaa.

Lepo ei välttämättä tarkoita sitä, että nostetaan jalat ylös tai nukutaan. Lasten kanssa leikkiminen on hyvää lepoa: syke vähän nousee ja mieli lepää.

5 vinkkiä virkeimpiin aamuihin

  1. Nouse heti kello soidessa.

  2. Hyödynnä aamun valo, jos mahdollista. Aamun sarastus on myös merkki sisäiselle kellolle.

  3. Ammenna energiaa liikkumalla aamulla ennen töiden aloittamista.

  4. Vältä iltaisin älylaitteiden tuijottelua. Niiden valo ja virikkeet voivat haitata nukahtamistasi.

  5. Nuku riittävästi. Moni tarvitsee 7–9 tuntia unta.

Sisäisen kellon viisareita voi treenata siirtymään enemmän aamuvirkun suuntaan. Amerikkalaistutkimuksissa on osoitettu, että iltavirkut hyötyvät siitä, jos he pystyvät muuttamaan nukkumisaikataulunsa aikaisemmaksi ja säännöllisemmäksi.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?