Esko Eerikäinen hämmentyy nähdessään viikon aikana syömänsä roskaruuan määrän: ”No huh!”

Julkaistu:

Uusi sarja
Olet mitä syöt -ohjelman jaksossa entinen Hunks-tanssija Esko Eerikäinen laittaa elämäntapansa uusiksi.
Uusi kausi Olet mitä syöt -sarjasta alkaa tehokkaasti. Entisen Hunks-tanssija Esko Eerikäisen eteen läväytetään pöydällinen viikon aikana syötyjä ”herkkuja”. Hampurilaisia, limsoja, karkkeja, sokeria, rasvaa, kasapäin epäterveellistä mönjää.

Esko saa omin silmin nähdä, mitä hän ruokapäiväkirjansa mukaan on viime aikoina sisuksiinsa ahtanut.

– No huh, tuumaa Esko.

Samaa tuumaa hyvinvointilääkäri Pippa Laukka ja laittaa pulskistuneen Eerikäisen testeihin. Koetulokset kertovat karuja faktoja: heikentynyt hapenottokyky, diabetes uhkaamassa. Ja erityisesti… Matala testosteroni!

– Esko oli kauden kovin luu, paljastaa Laukka.


”Tiukka treenaaminen ei ole hyvä keino painon pudottamisessa”

Kymmenessä jaksossa Laukka luotsaa laihduttajia vankan asiantuntemuksensa mukaan.

– Olen vuosikausien kokemuksella huomannut tietyt kompastuskivet. Eräs oli Eskon tapauksessa hyvin selkeä. Koska hänellä on kovan ammattilaistreenaajan historia, oli asenne se, että täydellä teholla tai ei ollenkaan. Tiukka treenaaminen ei kuitenkaan ole hyvä keino painon pudottamisessa.

Toinen yleinen virhe on kokea syömisestä syyllisyyttä. Säännöllinen ateriarytmi voi olla monille haaste, sillä tuntuu väärältä syödä usein.

– Mutta jos lounaan jättää väliin, energiatasapaino heilahtaa ja sokerinhimo on kaksin verroin pahempi.


Mistään ei tarvitse kokonaan luopua

Laukka auttaa laihduttajia kahdeksan viikon ajan. Kuuri on yhdistelmä lääketieteellisiä totuuksia, hyvän ruuan vinkkejä ja maltillista liikuntaa. Pippa on hoitanut tuhansia potilastapauksia, kirjoittanut hyvinvointiaiheisia kirjoja ja toiminut naisten jalkapallomaajoukkueen lääkärinä.

Tärkeintä sarjassa on näyttää, ettei kenenkään tarvitse oikeastaan luopua mistään liikaa. Uusi elämäntapa palkitsee.

– Tehokas keino on kokata tasapainoisia aterioita itse. Kun vastuutan ihmisiä valmistamaan herkullisia aterioita, he oppivat alusta saakka terveellistä elämäntapaa ja niitä ruokamääriä, jotka itselle sopivat.

– Ihmiset ovat nopeasti huomanneet, että pirteys ja energia lisääntyvät. Usein on ajauduttu huonoon kuntoon huomaamatta. Vaihdetaan vaivihkaa miellyttävimpiin eli isompiin vaatteisiin ja nukutaan päiväunia.


Light-limsan vaikutukset saattavat yllättää

Lääketieteellisiin numeroihin Pippa ei tahdo liikaa nojata, mutta toisaalta niistä muodostuu ohjelman hyvin mielenkiintoinen osuus. Tämä asiantuntijuusnäkökulma on sarjan uudistuneinta osiota.

– Käytän aitoon elämään tuotua rautalankamallia, jossa sovitan tiedettä mukaan ymmärrettävässä muodossa.

– Esimerkiksi Eskon tapauksessa laitoin faktat tosi tiukasti tiskiin. Jaksossa monia saattavat yllättää esimerkiksi light-limsojen vaikutukset. Ne itse asiassa herättävät sokerinhimoa ja nostavat diabeteksen riskiä samoin tai jopa enemmän kuin sokerilimut. Niillä on lisäksi vaikutuksia vaikkapa testosteronin määrään, Pippa Laukka selvittää.

Miksi ihmiset sitten syövät epäterveellisesti?

– Ruokaa on enemmän kuin riittävästi. Epäterveellistä ruokaa on helposti saatavilla. Nykyelämän pirstaleisuus heijastuu myös ruokailuun: työminän ja vapaa-ajan minän sulautuessa unohtaa helposti itsensä ja ruoka muuttuu tankkausmateriaaliksi.

Sarjassa nähdään raadollista elämää. Esimerkiksi viiden lapsen äiti ei uskalla poistua kotoaan.

– Itseäni ei järkyttänyt varsinaisesti mikään tapaus, mutta se kyllä, että sama tilanne voisi salakavalasti osua kenen vain, myös minun kohdalleni. Niin yllättäviä kohtaloita oli mukana.

– Suomalaisilla on silti keskimäärin loistavat mahdollisuudet pysyä hyvässä kunnossa. Muistakaa hyötyliikunta! Maailmassa joka neljäs liikkuu liian vähän. Vaikka Suomessakin trendinä on vaikkapa polkujuoksu, ei kannata väheksyä kevyempää liikuntaa, kuten kävelyä.

– Esimerkiksi Eskolle oli haastetta siinä, että ei mennä sata lasissa vaan että esimerkiksi geokätköily on oikein hyvää liikuntaa!

Olet mitä syöt, keskiviikkoisin 17.10. alkaen Avalla klo 21.00

Pippa Laukan vinkit x 3

Pippa Laukan ajatus on auttaa elämänmittaisesti. Siksi ei kikkailla liikaa, vaan keskitytään olennaiseen. Kolme alustavaa perusvinkkiä ovat painonpudotuksessa ensiarvoisia. Kun nämä seikat ovat kunnossa, ryhdytään vasta kiinnittämään tarkempaa huomiota itse ruokava­lioon.
  1. Hyvä uni ja tehokas lepo. On todettu, että univajeiset syövät noin 400 kaloria enemmän kuin säännöllisesti 7½ tuntia nukkuvat.
  2. Arkiliikuntaa 2½ tuntia viikossa.
  3. Säännöllinen ateriarytmi. Kun syödään 3–4 tunnin välein, aineenvaihdunta pysyy käynnissä, jaksamista on enemmän ja makeanhimoa vähemmän.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt