Tässä on yksi kaikkien aikojen parhaista venytyksistä: ”Tee joka päivä ja kroppasi kiittää” - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Tässä on yksi kaikkien aikojen parhaista venytyksistä: ”Tee joka päivä ja kroppasi kiittää”

Tee tuulimylly-avaus joka päivä ja kroppasi kiittää.

5.10.2018 16:36 | Päivitetty 5.10.2018 19:05

Haluatko, että arkiaskareissa paikkoja ei kiristä? Avain siihen on venyttely ja liikkuvuusharjoittelu. Selkääkin pitää liikuttaa, jotta se voi hyvin.

– Mitä emme käytä, sen menetämme eli jos emme ylläpidä liikkuvuuttamme, se vähenee. Toimistotyöläisten yksi suurimmista haasteista on liika paikallaan olo. Liikkuvuusharjoitteita tulisi tehdä päivittäin, jotta saa ylläpidettyä kehon normaaleja liikeratoja, sanoo fysiikkavalmentaja Joni Urhola.

Liikkuva keho on myös eräänlainen tapaturmavakuutus.

– Jos joutuu äkillisen tilanteen, esimerkiksi liukastumisen, takia venymään normaalista poikkeavaan asentoon, selviää suuremmalla todennäköisyydellä ilman loukkaantumista, jos on vahvistanut ja harjoittanut kehoaan.

Yksi parhaimmista liikkeistä on Urholan mukaan ”tuulimylly”.

Näin teet tuulimyllyn

  1. Käy leveään haara-asentoon polvet suorina ja varpaat osoittaen samaan suuntaan.

  2. Aseta etummainen kämmen reidellesi. Nosta taaempi käsi suorana kohti taivasta. Pidä olkapää alhaalla.

  3. Hengitä sisään ja liuta kämmentä etureittä ja säärtä pitkin rauhallisesti alas. Kurkota samalla ylemmällä kädellä kohti taivasta ja käännä katse saman suuntaan.

  4. Tule samaa reittiä takaisin ylös.

Tuulimyllyn lähtöasento.

Anna käden liukua alas reittä pitkin ja kurkota toisella kädellä ylöspäin.

Toista liike kahdeksan kertaa per puoli.

– Tee tämä avaus joka päivä ja kroppasi kiittää, Urhola kannustaa.

Liike kehittää sekä takareisien että kylkien liikkuvuutta. Se parantaa myös selkärangan kiertoa, alaselkää, yläselkää ja niskaa.

Huom. Älä tee liikettä jos sinulla on selkäkipuja tai olet epävarma suorituksesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?