Pingottaako taas? 8 yllättävää asiaa, jotka turvottavat vatsaa salakavalasti - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Pingottaako taas? 8 yllättävää asiaa, jotka turvottavat vatsaa salakavalasti

Salaatissakin voi lymytä ikävä yllätys.

Turpoaminen ja kipuilu voivat lievittyä muutamilla pienillä muutoksilla.­

4.10.2018 16:00

Pieni kaasuttelu ja turvotus kuuluvat suoliston normaaliin toimintaan. Silloin suolistossa tapahtuu käymistä, mikä tekee hyvää tärkeille suolistobakteereille. Joskus vatsaa saattaa kuitenkin turvottaa näkyvästi ja siihen voi liittyä myös kipua.

Tyypillisessä tapauksessa vatsa on herätessä litteä, mutta lounaan jälkeen paine alkaa kasvaa, päivällisen jälkeen se vielä lisääntyy – ja illalla onkin jo todella pinkeä olo.

Esimerkiksi nämä asiat voivat aiheuttaa turvotusta, vaikka sitä ei ehkä tule ajatelleeksi.

1. Purukumi ja ksylitol-pastillit

Jollekin voi riittää se, että jättää vain ksylitoli-purkan pois. Makeiset ja muut tuotteet, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia kuuluvat niin kutsuttuihin FODMAP-hiilareihin. Valtaosa herkkävatsaisista voisi saada apua ruokavalion FODMAP-rajoituksesta eli fermentoituvien hiilihydraattien karsimisesta.

2. Hiilihapotetut juomat

Raikas kivennäisvesi on ihana janonsammuttaja, mutta kuplat eivät välttämättä tee hyvää suolistossa. Hiilihappo on tyypillinen turvottaja.

3. Ruokaisa salaatti

Terveellinen lounasvaihtoehto voi olla varsin tuhti ja täyttävä annos – silloinkin kun siinä ei ole valtavasti kilokaloreita. Salaattiannoksissa voi lymytä myös FODMAP-hiilihydraatteja, kuten kaalia, sieniä ja sipulia.

Elimistön voi myös olla vaikea käsitellä kerralla niin suuria määriä kuitua kuin kasvispommi sisältää

4. Kahvi

Kahvi on hapokasta, mikä voi ärsyttää etenkin herkkävatsaisimpia. Keinotekoisen makeutusaineen lisääminen voi pahentaa asiaa. Suolistobakteerit juhlivat makeutusaineilla. Kaasuja muodostuu ja olosta voi tulla ikävä.

5. Pavut

Lihan vähentäminen ja korvaaminen kasviperäisillä proteiineilla voisi auttaa monia esimerkiksi kolesterolin hallinnassa. Kolesterolitasojen parantuminen puolestaan ehkäisisi muun muassa sydän- ja verisuonitauteja. Pavutkin kuuluvat kuitenkin FODMAP-hiilihydraatteihin ja voivat olla melkoinen haaste ruoansulatukselle.

6. Jättismoothie

Vaikka olisitkin valmistanut smoothiesi terveellisistä ainesosista, voi se jättää vatsasi turvonneeksi. Tämä johtuu osaksi siitä, että neste vie paljon tilaa vatsassasi. Pillin läpi juominen voi pahentaa tilannetta, sillä silloin vatsaasi päätyy enemmän ilmaa.

7. Stressi

Suolisto on tahdosta riippumatonta lihasta. Siihen vaikuttavat stressi ja pielessä oleva unirytmi, jotka voivat jämäyttää suolen tai saada aikaan ripulia. Hyvin stressaantuneena turvotuksen voi myös kokea voimakkaasti.

8. Istuminen

Vähäinen liikunta ei tee hyvää suolistolle. Jos vielä istut koko ajan paikallasi, asento on suolelle hankalin. Työskentelystä seisoma-asennossa voi olla apua, ja vielä parempi on, jos työpäivän aikana pystyy tekemään pieniä kävelyjä.

Lue lisää: 5 helppoa venytystä, jotka saavat vatsan toimimaan

Näin pääset pallomahasta

  • Kuuntele kehoasi. Mikä vaikuttaa juuri sinun suolistoosi? Kannattaisiko esimerkiksi kahvin juontia vähentää?

  • Syö hitaasti ja pureskele ruokasi kunnolla. Hotkiminen voi vaan kerryttää vatsaan lisää ilmaa.

  • Rentoudu itsellesi sopivien keinojen avulla.

  • Käy säännöllisesti vessassa – aina, kun sinusta tuntuu siltä.

  • Vältä alkoholia. Alkoholin käyttö lisää mahan ärtyneisyyttä.

  • Nuku kunnolla.

  • Liiku. Se auttaa suolistoa toimimaan.

  • Kokeile FODMAP-ruokavaliota.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?