Ihmiselle luonnollinen asento auttaa selkäkipuihin ja voi jopa ehkäistä ne – kokeile heti, taivutko siihen itse! - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Ihmiselle luonnollinen asento auttaa selkäkipuihin ja voi jopa ehkäistä ne – kokeile heti, taivutko siihen itse!

Kyykky on ihmiselle luontainen asento. Se avaa myös alaselkää.

20.9.2018 14:39

Oletko huomannut, että pienet lapset tekevät luonnostaan liki täydellisen syvän kyykyn? Selkä on suorana, paino koko jalkaterällä ja reidet vaakatason alapuolella. Se kertoo hyvästä liikkuvuudesta.

Kyykky on ihmiselle luontainen asento. Moni aikuinen kuitenkin tappaa oman liikkuvuutensa elämänvalinnoillaan: turhan vähäisellä liikunnalla ja liian runsaalla istumisella.

Syväkyykky vaatii hyvää liikkuvuutta lonkan alueen lihaksistolta sekä nilkkaniveleltä. Sitä olisi hyvä harjoittaa myös arjen sujumisen kannalta.

– Monet arkiset asiat, kuten asioiden nostaminen lattialta, helpottuvat kun syväkyykky mahdollistuu. Toki noston voi tehdä ilman syväkyykkyä, mutta nostoasento helpottuu ja on turvallisempi, kun ei tarvitse nostaa selällä. Jos pääsee syvään kyykkyyn ja on voimaa ponnistaa sieltä suorille jaloille, myös lattialta tai tuolilta ylös nouseminen helpottuvat, sanoo valmentaja, kouluttaja Mikko Törmälehto.

Lisää toimintakykyä ja tuo helpotusta selkävaivoihin

Kyykkäys vahvistaa jalkoja, mikä on myös eduksi.

– Riittävä lihaskunto ja liikehallinta, joita kyykky kehittää, antavat lisää toiminnallisia elinvuosia, Törmälehto kertoo.

Loukkaantumisriskitkin pienenevät, kun omaa syväkyykyssä vaadittavaa voimaa ja liikkuvuutta. Selkäkin kiittää. Kyykyssä istuminen oikoo selän linjauksen ja helpottaa särkyä luonnollisesti – tai parhaimmassa tapauksessa ehkäisee sen syntymisen, Tikis.fi-sivustoilla sanotaan.

Kyykky kannattaa toki aina tehdä omaa kehoa kuunnellen, etenkin jos omaa tuki- tai liikuntaelinvaivoja.

Miksi kyykkyyn voi olla vaikea päästä?

Kaikki eivät pääse syvään kyykkyyn. Siihen vaikuttavat muun muassa lonkan rakenne sekä lonkan, nilkan ja pohkeen alueen liikkuvuus. Joillakin syväkyykky ei onnistu huonon kyykkytekniikan vuoksi.

– On voitu oppia kyykkäämään väärin, jolloin aivot ikään kuin käskyttävät väärälle liikeradalle. Syväkyykky voi siis olla kiinni sekä tekniikasta että liikkuvuudesta, Törmälehto sanoo.

Miten syväkyykkyä voi harjoitella?

Kyykkyä voi harjoitella esimerkiksi näin:

  • Laita kantapäiden alle koroke, jolloin kyykyn tekeminen helpottuu.

  • Suuntaa katse eteenpäin ja pidä selkä suorana kun laskeudut alas.

  • Työnnä polvia sivulle ylöspäin noustessa.

Tee myös liikkuvuusharjoitteita pakaroille, reiden etu- ja takaosan lihaksille sekä nilkalle. Esimerkkejä löydät vaikka tästä jutusta.

  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta voimaa ja liikkuvuutta lisääviä liikkeitä pakaroille. Ne sopivat myös polvikipuiselle.

Kuinka usein kyykkyjä kannattaa harjoitella?

Liikkeelle voi lähteä vaikka UKK-instituutin kansallisesta suosituksesta: lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa kahtena päivänä viikossa.

– Kaksi kolme kertaa viikossa riittää mainiosti, Törmälehto sanoo.

Jotkut oleskelevat syväkyykyssä päivittäin pitkäänkin, jos ovat asentoon tottuneet.

Lue lisää: Kuinka jumissa alakroppasi on? Kahden liikkeen testi paljastaa totuuden.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?