Hyvä olo

3 yleistä syytä, miksi elämäntapamuutos epäonnistuu – varo näitä sudenkuoppia

Julkaistu:

Elämänmuutos
Halu mahtua tiettyyn housukokoon tai näyttää jonkun silmissä hyvältä ei motivoi pitkään.
Omaa hyvinvointia ja jaksamista tukevien valintojen tekeminen voi olla vaikeaa. Jos haluat petrata elintapoja tai tehdä onnistuneen elämänmuutoksen, tarkista etenkin nämä kolme asiaa.

1. Motivaatio ei tule sisältä – ”haluan näyttää muiden silmissä hyvältä”

Halu mahtua tiettyyn housukokoon tai näyttää jonkun silmissä hyvältä ei motivoi pitkään, sanoo urheilupsykologi ja psykoterapeutti Päivi Granholm Terveystalon tiedotteessa. Sen sijaan kannattaa pohtia omia elämänarvoja. Sitä, miksi muutos olisi oman terveyden kannalta tärkeä ja mitä siitä saisi.

Kohti pysyvää muutosta vievä sisäinen motivaatio syttyy, kun itse tekeminen on palkitsevaa. Jos tavoitteena on esimerkiksi lisätä liikuntaa, kannattaa valita sellainen laji, jonka harrastamisesta itsessään nauttii

2. Kiire – ”takaisin ruotuun vaikka väkisin”

Vaativa työ ja kiireinen arki eivät välttämättä kestä rankkaa kuntoiluprojektia. Jos stressitaso on korkealla, tapojen muuttaminen voi olla vaikeaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Helposti ajatellaan, että nyt vain pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja palata ruotuun. Tärkeää olisi kuitenkin kuulostella, mikä juuri tässä hetkessä olisi paras tapa hoitaa itseään. Jos vaikka vaativan työn ja kiireisen arjen lisäksi aloittaa haastavan kuntoiluprojektin, loukkaantumisten ja ylikunnon sekä uupumisen riski kasvaa.

Kiireessä unohdetaan myös helposti syödä tai jätetään tietoisesti syömättä. Ateriavälin kasvaessa liian pitkäksi nälkä kovenee ja mieliteot lisääntyvät.

3. Liian iso tavoite – ”muutanpa kaiken kerralla”

Moni sortuu liian kunnianhimoisiin suunnitelmiin ja koettaa muuttaa koko elämän kerralla. Sen sijaan iso muutosvisio kannattaa pilkkoa pieniin osatavoitteisiin, jotka ovat toteutettavissa joka päivä.

Esimerkiksi painonpudotuksessa tavoitteeksi kannattaa kilojen sijaan asettaa syöminen 3–4 tunnin välein. Kun se onnistuu, voi pyrkiä lisäämään kasvisten syöntiä, ja niin edelleen. Kun keskityt yhteen tavoitteeseen kerralla, ei muutoksen tekeminen lopulta ole niin vaikeaa, sanoo ravitsemusterapeutti Jan Verho.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Muista myötätunto

Muutokset vaativat aina aikaa, harjoittelua ja myötätuntoa itseä kohtaan. Varaudu siis siihen, että uuden rutiinin sisäistämiseen tarvitaan aina useita toistoja ja usein myös epäonnistumisia. Ne kuuluvat asiaan.

Kun terveelliset valinnat muuttuvat tavoiksi ja tottumuksiksi, jokaista päätöstä ei tarvitse erikseen tehdä. Harva meistä miettii, peseekö hampaat aamuin illoin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt