Päivän sokerisuositus tulee monella täyteen jo aamupalalla – varo tätä tuttua yhdistelmää - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Päivän sokerisuositus tulee monella täyteen jo aamupalalla – varo tätä tuttua yhdistelmää

Sokerinsaantia ei tarvitse vetää nollille.

Piilosokeri on salakavala pahis. Sitä on muuallakin kuin makeisissa ja kekseissä.­

13.9.2018 14:52

Makeisia tai jäätelöä on niin kiva mässytellä sohvalla lauantai-iltana, mutta pitääkö niihin piiloutuvasta sokeripommista panikoitua?

Maailman terveysjärjestö WHO on suosittanut, että ihmiset vähentäisivät merkittävästi sokerin syömistä. Silloin lihavuus ja siitä aiheutuvat sairaudet rasittaisivat ihmisiä ja yhteiskuntaa vähemmän.

Runsas sokerin käyttö on esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen riskitekijä. Se ei myöskään tee hyvää hampaille, ja monella lihominen on lähtenyt alkuun juuri sokerilla herkuttelusta.

– Lisätty sokeri olisi täydellisessä maailmassa hyvä rajoittaa jopa alle viiteen prosenttiin kokonaisenergiansaannista. Tällä määrällä ei varmasti tule mitään haittoja, jos ruokavalio muuten kunnossa, mutta järkevä tavoite olisi alle 10 prosenttia. Tämä on tietysti pidemmän ajan keskiarvo. Jos jonakin päivänä syö vaikka 200 gramma karkkia, mutta sen jälkeen on monta päivää ilman lisätyn sokerin lähteitä, ei siitä aiheudu elimistölle sen enempää haittaa kuin muutamasta suklaapalasta päivittäin, sanoo ravitsemusterapeutti Kati Laine.

Ehdottomuuteen ei tarvitse siis mennä, sanoo myös ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

2 000 kilokalorin ruokavaliolla viisi prosenttia tarkoittaa 25 grammaa sokeria. Jo 20 grammaa voi tulla täyteen yhdestä maustetusta jugurtista. Vähän mehua kyytipojaksi ja sokerisuositus on taatusti täynnä – vaikket ehkä varsinaisesti koe herkutelleesi makealla.

Vaihda mehu hedelmiin ja marjoihin

Marjojen ja hedelmien syömistä ei kannata lopettaa, mutta lisätyn sokerin kanssa on hyvä olla tarkkana. Sitä lymyää esimerkiksi erilaisissa patukoissa sekä lusikoitavissa ja juotavissa välipaloissa.

– Kokonaisten hedelmien sokerista ei tarvitse olla huolissaan, mutta laskisin mehuista, myös täysmehuista, tulevan sokerin lisättyyn. Niissä lähes kaikki hedelmien ja marjojen hyödyt eli esimerkiksi kuidut ja vitamiinit jäävät saamatta. Samaten kylläisyysvaikutus on olematon, Laine sanoo.

Painonhallinnalle se ei ole eduksi.

Katso alla olevalta videolta, kuin paljon suomalaisten suosimat virvoitusjuomat sisältävät sokeria.

Lue lisää: Suunnitteletko sokerista luopumista? 6 painavaa syytä tehdä se nyt

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?