Hyvä olo

”Häpeä on kuin limainen ameba” sanoo sosiaalipsykologi – 5 tapaa lievittää kuumottavaa häpeää

Julkaistu:

Häpeä
Kun unohdat parhaan ystävän syntymäpäivän. Tai kun huomaat salaatinlehden roikkuneen hampaiden välissä läpi treffien. Hävettää.
Häpeä on mustasukkaisuuden tapaan yksi ihmisen perustunteista. Joskus se voi olla aika raskas sellainen.

– Häpeä voi olla kuin valtava ja hahmoton möykky, limainen ameba, josta ei oikein saa otetta, kuvailee Hirveä häpeä -kirjan (Atena) kirjoittanut sosiaalipsykologi Janne Viljamaa.

Häpeä liittyy epäonnistumisiin ja virheisiin. Se on enemmän kuin tavallista noloutta, voimakkaampaa ja jatkuvampaa. Esimerkiksi juomalasin kaataminen voi olla noloa, mutta harvemmin hävettävää.

Kun hävettää, tuntuu siltä, että oma arvo hapertuu muiden silmissä. Mutta häpeä myös suojelee, erityisesti seksuaalisuuteen, kuolemaan, sairauteen ja uskonnolliseen elämään liittyvissä asioissa. Häpeä voi myös estää tekemästä pahaa toiselle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Näin pääset eroon väärästä häpeästä

Häpeä tekee meistä ihmisiä, joten siitä ei ole mieltä pyrkiä kokonaan eroon. Väärästä, omaa elämää kuormittavasta ja rajoittavasta häpeästä kannattaa kuitenkin pyrkiä luopumaan.

Vääränlaista häpeää voivat ruokkia esimerkiksi nämä:
  • pelkäät pienintäkin epäonnistumista
  • yrität jatkuvasti miellyttää muita
  • tunnet epävarmuutta ja turvattomuutta
  • pohdit jatkuvasti, miltä pitäisi näyttää ja miten pitäisi olla
– Häpeältä suojautuminen vaatii kuitenkin tarmoa ja jämäkkyyttä. Se vaatii kykyä katsoa arvostelijaa silmiin ja sanoa: en hyväksy tuota. Jämäkkyys, omien oikeuksien vaatiminen ja rohkeus olla eri mieltä ovat häpeästä vapautumisen ensiaskeleita, Viljamaa kirjoittaa.

Janne Viljamaa antaa 5 vinkkiä:
  1. Anna aikaa itsellesi.
  2. Ole terveesti itsekäs ja ilmoita rajasi selkeästi. Ota vastuu elämästäsi ja valinnoistasi.
  3. Takkiin tulee välillä kaikille, mutta siitä selvitään. Älä luovuta.
  4. Ole itsellesi rehellinen. Jos olet tehnyt virheitä, on turha syyttää äitiä, Jumalaa tai systeemiä. Opettele erottelemaan asiat, joihin voit vaikuttaa ja ne, joihin et voi. Totuus on kuin kalanmaksaöljy: aluksi se yököttää, mutta lopulta kasvattaa.
  5. Pistä elämäsi kuntoon pala kerrallaan: opettele syömään terveellisesti, liikkumaan säännöllisesti, lopeta tupakointi ja käytä alkoholia kohtuudella. Hanki harrastus, jossa tapaat energiaa antavia ihmisiä.
Mikä on noloin tai häpeällisin tilanne, mihin olet joutunut? Miten siitä selvisit? Kerro se kommenttikentässä!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt