Hyvä olo

Milloin aamupala kannattaa syödä – ajoitus on yhtä olennainen kuin sisältö

Julkaistu:

Aamupala
Aamupala kannattaa nauttia viimeistään kahden tunnin kuluttua heräämisestä.
Hyvässä aamupalassa on jotain kaikista ruoka-aineryhmistä: joku kuitupitoinen viljatuote, kasviksia, marjoja tai hedelmiä, hieman hyvälaatuista rasvaa sekä proteiinia.

Se, milloin aamupalan nauttii, on myös tärkeää – vaikka ajoituksesta ei ehkä niin usein puhutakaan. Kuinka nopeasti aamupala pitää syödä heräämisen jälkeen? Entä jos nukkuu viikonloppuna pitkään?

Aamupala on hyvä nauttia viimeistään kahden tunnin kuluttua heräämisestä, milloin tahansa herääkään, sanoo Women’s Health -sivuston haastattelema ravitsemusterapeutti. Tämä ajoitus auttaa pitämään verensokerin tasaisena pitkin päivää ja ehkäisee aterioiden paisumista liian suureksi. Jos sairastaa esimerkiksi diabetesta, aamupala kannattaa nauttia nopeammin, viimeistään tunnin kuluttua heräämisestä.

Mikäli aamupala jää syömättä, annoskoko paisuu ja muiden päivän aterioiden aterioiden laatu kärsii herkästi. Elimistö on hukassa, koska se ei ymmärrä, miksi ruokaa ei tulekaan yön paastotilan jälkeen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mitä syödä ennen aikaista aamutreeniä?

Tämä kysymys on monen liikkujan mielessä. Mikäli aamupala saa liikkuessa vatsan mutkalle, voi olla parempi syödä aamupala vasta treenin jälkeen. Jos taas veto on treeneissä aivan poissa ja päässäkin vippaa, suuhun kannattaa laittaa jotain ennen aamujumppailua. Esimerkiksi baanaani voi olla hyvä vaihtoehto.

Entä jos aamupala ei vain maistu?

Aamupalan syömistä voi opetella. Jos tuntuu, että mitään ei mene alas, tee eväät ja syö ne töissä heti kun vain on mahdollista, neuvoo ravitsemusterapeutti Kati Laine.

Tasapainoinen aamupala linjaa verensokerin aamusta saakka hyvälle tasolle. Painonhallinnassa siitä on paljon hyötyä: ei tule tarvetta napostella yhtä herkästi ja annoskoko pysyy kohtuullisena. Verensokerin tasaisuus ehkäisee myös väsymystä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt