Ahdistus loman jälkeen on normaalia: 10 vinkkiä arkeen palautumisessa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Ahdistus loman jälkeen on normaalia: 10 vinkkiä arkeen palautumisessa

Syyskauden alku on hyvää aikaa miettiä, mitä haluaa työelämältä.

Töihinpaluu loman jälkeen voi olla tiukka paikka, mutta arkirytmiin palaamiseen ja työstä palautumiseen on olemassa hyviä vinkkejä.­

7.8.2018 11:08

Lomakausi on lopuillaan. Mietitkö, miten töihin paluun saisi sujumaan letkeämmin? Et ole ainoa.

Osa palaa innoissaan takaisin töihin, valmiina tarttumaan omiin tehtäviin. Toisia loman loppuminen mietityttää enemmän.

– Kesä on voinut tuoda hyvää etäisyyttä asioihin. Loman jälkeen moni pohtii, onko oma työ riittävän merkityksellinen ja mielekäs, sanoo työterveyspsykologi Johanna Vilmi Heltistä.

Pohdinta on tervetullutta. Syyskauden alku on hyvää aikaa miettiä, mitä haluaa työelämältä. Mielekäs ja riittävän haastava työ suojaa myös työuupumukselta. Uupuneiden määrä on suurimmillaan muutamien kuukausien kuluttua lomakauden päättymisestä.

Pienen ahdistuksen tuntu loman jälkeen on normaalia.

– Samaan aikaan ahdistuksen kanssa olo voi tuntua innostuneelta. Parhaimmassa tapauksessa mieleen tulee asioita, joita on arjesta kaivannut. Esimerkiksi säännöllisyyden ja aikaansaamisen tunne, Vilmi sanoo.

Tämä on merkki siitä, että loma on tehnyt tehtävänsä. Sitä paitsi lomalta palaavat muutkin.

– Kaikki ovat vähän samanlaisessa tilassa ja tunnelma saattaa olla työpaikalla leppoisa. Siitä kannattaa pitää kiinni.

Elintavat kuntoon

Töihin palaaminen on hyvää aikaa myös omien elintapojen pohtimiselle. Jos kesällä on esimerkiksi tullut tissuteltua ahkerasti, keho kaipaa palautumisaikaa. Yksikin annos alkoholia illalla heikentää myös unen laatua.

– Joillekin tipaton kuukausi loman jälkeen on tarpeen ja hyvä asia. On kuitenkin huolehdittava, että tipattoman jakson jälkeen alkoholin käyttö ei lähde käsistä, eikä juoda edellisenkin kuukauden edestä.

10 vinkkiä

1. Lopeta loma keskellä viikkoa

Silloin ensimmäisestä työviikosta tulee luonnostaan lyhyempi. Käytä mahdollisuuksien mukaan aikaasi sähköpostien purkamiseen ja töiden suunnitteluun. Maanantaina työt voi olla helpompi käynnistää, kun arjen rytmiin on saanut jo hiukan tuntumaa.

2. Linjaa unirytmi kuntoon

Kaiken jaksamisen peruskivi on hyvin nukutut yöunet, joten älä kerrytä univajetta. Nukkumaanmenoaikaa kannattaa säätää vähitellen ennen loman loppumista kohti arkirytmiä.

3. Tee ensimmäisenä päivänä töitä omaan tahtiin

Kukaan ei odota sinun työskentelevän hurjalla vauhdilla ensimmäisenä työpäivänäsi – ei edes ensimmäisen viikkonasi loman jälkeen. Varaa itsellesi reilusti aikaa ihmettelyyn ja to do -listan päivittämiseen.

4. Jatka mieluisia lomatapoja arjessa

Vietitkö loman rannalla? Samaan tunnelmaan voi päästä pulahtamalla veteen aamulla ennen töihin menoa. Kävitkö kaupunkilomalla? Vietä ruokatuntisi lähimmässä kahvilassa. Kesä ei ole vielä ohi.

5. Palaa ravitsemuksessa perusasioihin

Kesän mässäilyjen jälkeen on syytä palata terveellisen elämän perusasioihin. Syö runsaasti etenkin kasviksia, marjoja ja täysjyväviljoja sekä hyvälaatuista proteiinia ja rasvaa. Pidä ateriarytmi säännöllisenä. Torien anneista voi nauttia pitkälle syksyyn.

6. Harkitse tipatonta elokuuta

Onko sinulla huono omatunto siitä, että olet juonut kesäloman aikana liikaa? Kannattaa pitää tipaton elokuu, joka antaa kropalle aikaa palautua säännöllisestä alkoholinkäytöstä.

7. Mieti, mitä hyvää arjessasi on

Kiinnitä huomiota arjestasi löytyviin myönteisiin asioihin. Arjesta pitäisi saada iloa eikä elää vain seuraavaa lomaa varten. Pohdi myös sitä, mikä ei ole toiminut. Voisitko tehdä jotain toisin?

8. Jos tunnet olosi ahdistuneeksi, pohdi mistä se johtuu

Jos ahdistusta aiheuttaa esimerkiksi kiireen tuntu tai työmäärä, mieti, miten voisit ehkäistä sitä. Hae tukea esimerkiksi työterveydestä, jos kaipaat apua isompaan pohdintaan paikastasi työelämässä.

9. Lähde heti harjoittelemaan uusia tapoja

Arjen tasapainoa on hyvä treenata silloin, kun kiire ei ole kovin. Sitten kun tulee paine tehdä pitkää päivää, on jo luonut terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä rutiineja. Esimerkiksi kuntosaliharrastuksen aloittaminen voi olla haastavaa silloin, kun päällä on kaikista tiukoin deadline.

10. Muista palautua jokaisesta päivästä

Palautuminen ei saa jäädä vain loma-aikoihin. Jokaisesta päivästä ja viikosta pitäisi palautua. Palautumista edistää etenkin se, että nukkuu riittävästi ja liikkuu säännöllisesti. Arkiaktiivisuus on tärkeää, varsinkin jos istuu töissä paljon. Ajatukset on myös hyvä irrottaa vapaa-ajalla työasioista esimerkiksi harrastuksilla sekä viettämällä aikaa perheen ja ystävien kanssa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?