Hyvä olo

Onko sinullakin laiskat pakarat? Nopea tuolitesti ja 3 muuta merkkiä paljastavat

Julkaistu:

Sport
Selkein merkki nukkuvista pakaroista on se, että treeni tuntuu korostetun paljon reisissä ja selässä.
Milloin viimeksi vilkaisit itseäsi takaapäin? Joskus se kannattaa. Pakaralihakset ovat nimittäin aina töissä, kun liikutat alakroppaasi: nouset portaita, kyykkäät, juokset…

Näin ainakin teoriassa. Todellisuudessa aika monella meistä pakara nukkuu. Silloin kannattaa tehdä pikatsekki arkeen: jos takamuksen päällä vain istuu työtuolista bussiin ja sohvalle, se laiskistuu lähes väistämättä. Edes pyöreä muoto ei aina kerro, onko pakarassa voimaa.

– Jotta pakarat saa kunnolla töihin, niitä pitää oppia supistamaan ja aktivoimaan oikein, personal trainer Anni Vallius kertoo.

Haluatko juosta nopeammin, hypätä korkeammalle tai säästyä kivuilta? Kun ponnistus lähtee oikein eli pakarasta saakka, kyykky ei satu selkään, portaiden nousu keventyy eikä juoksukausi katkea vammoihin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mistä sitten tietää, uinuvatko omat pakaralihakset? Näillä neljällä kysymyksellä pääset jäljille:

1. Miltä kyykkysi näyttää?

Kun laskeudut kyykkyyn, kiertyvätkö polvet sisään? Hapuileva polvi vihjaa, että pakara lintsaa. Myös askelkyykyssä, juostessa tai jopa kävellessä polvi voi olla hankala pitää varpaiden kanssa samassa linjassa.

Miten vahvistaa pakaroita kotona? Katso 10 minuutin jumppa.

2. Missä treeni tuntuu?

Selkein merkki nukkuvista pakaroista on se, että treeni tuntuu korostetun paljon reisissä ja selässä.

3. Tunnetko kipua muualla?

Pakaran heikkous ei yleensä tunnu kipuna pakarassa, vaan ympäröivissä lihaksissa, jotka joutuvat tekemään ekstratöitä. Kipeä lonkka, selkä tai polvi voi olla merkki siitä, ettei pakara hoida hommiaan.

4. Miten nouset tuolista?

Helpoin takamustesti on nousta tuolista. Pystytkö nousemaan helposti ja terävästi jännittämällä pakaroita, ilman käsien apua? Toimii myös hyvänä pakaran aktivointiliikkeenä.

Sport-lehden numerossa 5/18 neljän viikon ohjelma, jolla saat uljaan ryhdin ja timmit käsivarret. Kiireiselle viiden minuutin treeni, jolla treenaat koko coren monipuolisesti kuntoon. Tilaajana voit lukea lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Lue myös:

Haluatko pyöreämmät pakarat? Vaihda tämä istuma-asento heti

Treenaa kauniit pakarat neljän helpon liikkeen avulla

Alakroppa jumissa? 2 venytystä, joihin jokaisen pitäisi taipua

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt