Hyvä olo

Yksi kuva kertoo, uhkaako sinua nestehukka – ota vakavasti, sillä oireet voivat olla todella ikäviä

Julkaistu:

Nestehukka
Nestehukan vaaran voi arvioida oman virtsan väristä.
Huimaa, päätä särkee, vessassakaan ei kumma kyllä ole tarvinnut käydä. Oletko muistanut juoda riittävästi? Saatat kärsiä nestehukasta. Sen oireita ovat muun muassa päänsärky, huimaus, ummetus ja ärtyneisyys. Vakavia merkkejä ovat kuumeilu, sekavuus ja oksentelu.

Nestehukalla tarkoitetaan elimistön kuivumistilaa, joka syntyy liian vähäisen nestemäärän seurauksena. Jo muutaman prosentin vaje voi aiheuttaa ongelmia.

Elimistön liiallisesta kuivumisesta kertoo virtsan värin muuttuminen tummaksi. Janon tunnetta ei tässä vaiheessa välttämättä ole vielä tullut. Jos et ole kymmeneen tuntiin käynyt virtsaamassa tai virtsa on tummaa, sinun pitäisi juoda enemmän.


Perusterve ihminen käy yleensä virtsaamassa noin 3–4 kertaa päivässä. Normaalisti aikuinen ihminen haihduttaa iholtaan huonelämpötilassa noin litran vettä vuorokaudessa. Kovassa rasituksessa hien määrä voi olla jopa kaksi litraa tunnissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Juo vettä!

Nestehukasta kärsivän tulee hakeutua nopeasti varjoon ja juoda vettä. Jos oireet ovat vakavat – kuten sekavuus, oksentelu ja kuume – hakeudu lääkäriin. Vakava nestehukka voi aiheuttaa muun muassa munuaisten vajaatoimintaa.

Pelkkä vesi riittää nesteytykseen, jos syöt normaalisti. Suomalaisten tyypillinen ruokavalio sisältää usein suolaa siinä määrin, että elimistön suolan tarve tulee täyteen. Esimerkiksi urheilija saattaa kuitenkin tarvita muutakin kuin vesijohtovettä, jotta kivennäisaineita tulisi riittävästi.

Kuinka paljon päivässä pitää juoda?

  • Päivittäin on tarpeellista juoda 1–1,5 litraa nesteitä, mieluiten vettä.
  • Normaalitilanteissa yli 2–3 litran juonti on harvoin tarpeellista. Erittäin runsas vedenjuonti voi olla jopa haitallista.
  • Nesteen tarve voi lisääntyä erityistilanteissa, kuten kuumuudessa tai kuumeen aikana.
  • Erityisesti ikääntyneiden tulee juoda riittävästi, koska munuaisten toiminta heikkenee vanhemmiten.
  • Noin tunnin kuntoliikunta ei vaadi juomista liikunnan aikana, yli tunnin liikunnan aikana vesi on suositeltava juoma.
Lähde: Juomat ravitsemuksessa – Valtion ravitsemusneuvottelukunnan raportti 2008.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt