Tiesitkö, että sokeri vaikuttaa terveyteesi ainakin 10 tavalla? Lihominen alkaa hitaasti - aivan tavallisessa aamupalassa voi olla koko päivän suositus

Lähes joka päivä vastaanotolla vähintään yksi ihminen tulee hakemaan apua, koska on ajautunut isoihin vaikeuksiin sokerin kanssa, kertoo ravitsemusterapeutti.

16.4.2018 15:55 | Päivitetty 16.4.2018 17:29

Liika sokerinsyönti on suomalaisille niin yleinen ongelma, että se tulee ravitsemusterapeutin vastaanotolla esiin jatkuvasti.

– Lähes joka päivä vastaanotolla vähintään yksi ihminen tulee hakemaan apua, koska on ajautunut isoihin vaikeuksiin sokerin kanssa. Tällaiset ongelmat ovat ihan arkipäivää, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Tyypillisesti vaikeudet sokerin kanssa alkavat pikkuhiljaa.

– Usein ne lähtevät pienistä annoksista: viikonlopun herkuttelu makealla alkaa valua arkipäiviin, ja sitten arki-illankin sokeriannos alkaa kasvaa.

Lihominen alkaa monella sokerista

Ravitsemussuositusten mukaan sokerin osuus saisi olla 10 prosenttia päivittäisestä energiansaannista. Käytännössä se tarkoittaa aikuisella noin 50:tä grammaa.

Jos syöt aamiaisella makeutetun jogurtin, mehua ja mysliä, päivän sokerisuositus voi jo olla täynnä – vaikket ehkä varsinaisesti koe herkutelleesi makealla.

Sokerin osuutta omassa ruokavaliossa on hyvä pysähtyä tarkastelemaan etenkin silloin, jos painonhallinta tuntuu vaikealta.

– Sokeri sisältää paljon energiaa. Sitä kautta lihominen on monella lähtenyt alkuun.

Sokerijuomien kalorit tulevat muun päälle

Erityisen petollisia ovat sokerijuomat, eli mehut, limsat ja energiajuomat.

– Niiden kalorit tuppaavat tulemaan kaiken muun päälle. Moni kompensoi karkinsyöntiä niin, että on syömättä jotain muuta. Mehujen ja limsojen kohdalla taas harva ajattelee näin.

Toinen liian sokeripitoisen ruokavalion huono puoli on se, että paljon lisättyä sokeria sisältävät ruoat ovat laadultaan heikompia, koska ne sisältävät vain vähän terveellisiä ravintoaineita.

Ehdottomalle sokerilakolle ei löydy terveydellisiä perusteita

Kun vastaanotolla pohditaan sokeriongelmia, Laatikainen kannustaa pyrkimään kohtuukäyttöön, joka hänen kokemuksensa mukaan sopii useimmille.

– Suosittelen vähentämään erittäin runsasta sokerinkulutusta, sillä se liittyy monen sairauden syntyyn. Liian sokerin karsiminen tekee ruokavaliosta muutenkin terveellisemmän.

Täydelliseen sokerilakkoon ei Laatikaisen mielestä edes kannata pyrkiä.

– Ehdotonta kieltäytymistä ei voida perustella terveydellä. Kohtuullisesti käytettynä sokeri ei ole sen hankalampaa kuin muutkaan höttöhiilarit, kuten valkoinen riisi tai pasta.

10 tapaa, joilla sokeri vaikuttaa terveyteesi:

1. Hampaat

– Moni ajattelee, että hampaiden terveys hoituu sillä, kun pesee ne kahdesti päivässä ja syö ksylitolipurukumia, Reijo Laatikainen sanoo.

Karkkia ei kuitenkaan aina syödä juuri ennen hampaiden harjausta, vaan pussista voidaan napsia pitkin päivää. Napostellessa hampaat ovat erityisen suuressa reikiintymisvaarassa.

– Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut, että olisi parempi, jos sokeria käytettäisiin vain 25 grammaa päivässä, joka tarkoittaa 5:tä prosenttia päivän energiansaannista. Tämä tiukempi suositus perustuu nimenomaan hampaiden terveyteen.

2. Paino

Tutkimuksissa ihmiset, joille syötetään liikaa sokeria, lihovat.

– Suurimmalla osalla sokeri-, triglyseridi- ja maksa-arvot lähtevät nousuun, ja lihomista tapahtuu hyvin helposti, Laatikainen kertoo.

– Lisäksi on osoitettu, että niissä maissa, joissa käytetään paljon lisättyä sokeria, myös lasten lihavuus on lähtenyt kasvuun.

3. Tyypin 2 diabetes

Väestötutkimuksissa on nähty, että runsas sokerin käyttö on tyypin 2 diabeteksen riskitekijä.

– Parhaiten tämä on osoitettu sokerijuomilla eli limsoilla ja mehuilla.

4. Mieliala

– Jonkinasteista näyttöä on siitä, että lyhyen ajan, muutaman kymmenen minuuttia, sokeri kohottaa mielialaa. Se on yksi syy, miksi sitä niin mielellään syödäänkin. Tämä kohoaminen ei kuitenkaan kestä pitkään.

Runsas sokerinsyönti on ainakin välillisesti yhteydessä masennusriskiin.

– On havaittu että ihmisillä, joiden ruokavalioon kuuluu paljon höttöhiilareita eli sokeria ja valkoisia viljoja, on enemmän depressiota.

– Niillä jotka syövät hyvin terveellisesti, eli laadukkaita rasvoja, kuitupitoista viljaa, kalaa ja paljon kasviksia, depressiota on vähemmän.

5. Iho

Reijo Laatikainen sanoo, ettei ole nähnyt tutkimuksia, joissa sokerin vaikutus ihon ennenaikaiseen vanhenemiseen olisi suoraan osoitettu.

– Pitkällä aikavälillä runsas sokeri tekee ruokavaliosta yksipuolisemman; esimerkiksi omega-rasvahappoja ja kasviksia jää syömättä. Tämä voisi selittää negatiivisen vaikutuksen ihoon.

6. Syöpä

Vastoin yleistä käsitystä sokerissa ei ole mitään erityistä syöpää ruokkivaa ainetta, jonka olisi osoitettu kasvattavan syöpää.

– Vaikkemme söisi yhtään sokeria tai hiilihydraatteja, meillä on veressämme aina sen verran sokeria joka riittää syöpäsolujen kasvuun.

Toisaalta, jos sokeria syödään jatkuvasti liikaa, seurauksena voi olla tyypin 2 diabetes.

– Tutkimuksissa on havaittu, että tyypin 2 diabeetikoilla on muita enemmän eri syöpätyyppejä, vaikka ylipainon merkitys on huomioitu. Käytännössä tämä havainto tarkoittaa sitä, että sokeriaineenvaihdunnan häiriö ruokkii jollain tavalla syöpäsolukkoa.

– Jos siis liika sokerinsyönti johtaa tyypin 2 diabetekseen, silloin viimeistään voi sanoa, että sokerilla on epäsuora yhteys syöpään, Laatikainen tiivistää.

7. Maksa

Osana epäterveellistä länsimaista pikaruokavaliota sokeri nostaa maksan rasvapitoisuutta.

Kaikista pahin yhdistelmä maksan rasvoittumiselle ovat runsas tyydyttyneen rasvan ja höttöhiilareiden käyttö sekä liikkumattomuus.

– Suomalaistutkimuksessa näytettiin, että juomalla mehua ja syömällä pussillisen karkkia joka päivä maksa saatiin useimmilla rasvoittumaan. Osalla se tapahtui todella nopeaa vauhtia, eli osa meistä on hyvin herkkiä liian sokerin maksaa rasvoittavalle vaikutukselle.

8. Aivot

Jonkin verran on näyttöä siitä, että höttöhiilareilla voisi olla yhteys kognitiivisiin eli tiedon käsittelyn häiriöihin.

– Sitä ei tiedetä, onko kyse siitä, että sokeri vie tilaa muilta hyödyllisiltä ravintoaineilta.

Lisäksi runsas sokerinsaanti on yhdistetty aivoinfarktin riskiin.

9. Sydän

Sokerilla ei yksinään ole osoitettu selvää vaikutusta, mutta höttöhiilarit, joihin sokeri kuuluu, mahdollisesti lisäävät sydäninfarktiriskiä.

10. Vatsa

Suuret sokeriannokset ovat herkkävatsaisille eli ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville ongelmallisia.

– Syy voi olla esimerkiksi se, että sokerikarkeissa on arabikumia tai muuta vastaavaa joka saa herkkävatsaisen vatsan sekaisin suurina annoksina. Käytännön kokemuksen mukaan suurista karkkimääristä sekä myös jäätelöstä varsin moni herkkävatsainen saa oireita, Reijo Laatikainen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?