Valmentaja neuvoo, mikä on kaikkein paras keino saada rasva palamaan kunnolla - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Valmentaja neuvoo, mikä on kaikkein paras keino saada rasva palamaan kunnolla

Kaikki liikunta polttaa rasvaa. Tuloksia saa parhaiten monipuolisuudella.

Juoksumatolla jolkotteluun kannattaa yhdistää nopeita vetoja.

29.3.2018 11:55

Moni haluaa tietää, miten rasvan saa palamaan mahdollisimman tehokkaasti. Pitäisikö vetää hidas, pitkä lenkki vai kovatehoinen HIIT?

Treenaaminen tietyllä, ”rasvaa erityisesti polttavalla” sykealueella on myytti.

– Totuus on, että kaikki liikunta polttaa rasvaa. Rasva palaa aina. Istuessasikin käytät energiaksi juuri nimenomaan rasvaa, liikkuminen vain kiihdyttää rasvanpolttoa, sanoo liikuntatieteiden maisteri, personal trainer -kouluttaja Mikko Törmälehto.

Jos teet esimerkiksi 70 minuutin mittaisen peruskestävyysharjoituksen rauhallisesti hölkäten, kilokaloreita voi kulua esimerkiksi noin 500. Peruskestävyystreenissä rasvojen osuus on noin puolet kokonaiskulutuksesta eli rasvaa poltetaan energiaksi 250 kcal:n verran.

 Totuus on, että kaikki liikunta polttaa rasvaa. Rasva palaa aina.

Jos taas tempaiset kovatehoisemman, mutta lyhyemmän – vaikka 45 minuutin mittaisen – vauhtikestävyystreenin, nousee kulutus noin 800 kilokaloriin. Vauhtikestävyystreenissä rasvojen suhteellinen osuus on pienempi, mutta kovemman kokonaiskulutuksen ansiosta pääset suurempaan rasvanpolttoon eli 280 kilokaloriin.

– Tällaisen kovatehoisen treenin jälkeinen energiankulutus, niin sanottu jälkipoltto, on myös suurempaa. Silloin rasvanpoltto kiihtyy entisestään, Törmälehto sanoo.

Toisin sanoen sekä rauhallisemmat että tehokkaammat treenit polttavat molemmat rasvaa.

– Pelkän rasvanpolton näkökulmasta tarkasteltuna kovatehoisempi treeni on parempi vaihtoehto. Jos otetaan mukaan kokonaiskuva, niin tilanne ei ole näin yksinkertainen. Kovatehoisesta treenistä tarvitsee palautua ja treenimäärä on siten rajallinen. Matalatehoista pk-treeniä voi vetää päivittäin. Jos rasvanpoltto on tavoitteena, yhdistäisin molemmat tavat eli muutamia kovia täsmätreenejä per viikko ja ympärille paljon peruskestävyysliikuntaa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?