Hyvä olo

Haluatko olla paras versio itsestäsi? Urheilulääkäri Pippa Laukan ja tyttären 4 parasta vinkkiä

Julkaistu:

Hyvinvointi
Äidin ja tyttären uutuuskirja haastaa pohtimaan omaa hyvinvointia.
Hyvinvoinnin avaimet ovat jokaisella itsellään, mutta paineita niistä ei kannata ottaa. Tähän lauseeseen voi tiivistää urheilulääkäri Pippa Laukan ja Iina-Sofia Karosen yhden tärkeimmistä viesteistä. Äiti ja tytär ovat juuri julkaisseet kirjan Luonnollisesti paras (WSOY), joka käsittelee etenkin nuorten naisten terveyttä ja hyvinvointia.

Uni, ravinto, opiskelu, työ­elämä, ihmissuhteet ja treeni – sekä nuoret että vanhemmat naiset tuntuvat painivan samassa ristiaallokossa. Pitäisi olla niin paljon: menestyvä, kivannäköinen, urheilullinen, suosittu, jaksava. Ankara suorittaminen on nykyajan isoin vitsaus, 19-vuotias Iina-Sofia arvelee.

– Otetaan liikaa lautaselle ja jaksaminen kärsii. Tavoitellaan täydellisyyttä, hän sanoo.

Sosiaalinen media luo osaltaan painetta siitä, millainen naisen pitäisi olla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ulkonäköpaineet ovat lisääntyneet. Pitäisi olla koko ajan mintissä, Pippa Laukka komppaa.

Omaa tietä etsimässä

Nuoret – ja aikuiset – kokevat painetta myös siitä, miten he löytäisivät ”sen oman juttunsa”. Lukiossa haalitaan jo yliopistotason kursseja, oman osaamisen myyminen ja yrittäjyys ovat muodikkaita.

– Jos nuori on vielä vähän hukassa eikä hänen itsetuntonsa ole vahva, valintojen tekeminen voi tuntua ahdistavilta, Iina pohtii.

Ristiriita piilee siinä, että oman tien löytäminen tukee hyvinvointia, mutta kaikki eivät suinkaan löydä omalle polulle heti. Eikä tarvitse.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Mieltä saa aina vaihtaa, Pippa muistuttaa.

Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuva Iina ei vielä itsekään tarkkaan tiedä, mikä hänestä tulee isona. Taloustiede ja bisnesmaailma kiinnostavat, samoin opinnot ulkomailla. Haaveet ja ideat saavat näyttää tietä.

– Mun täytyy tehdä jotain, mikä tuo yllätyksiä ja kylmiä väreitä. Onnellisuutta, Iina-Sofia kuvailee kirjassaan.

Äidin elämänohjeet

Pippa ei ole laatinut tyttärelleen erityistä elämänohjeistoa, mutta malliksi hän on yrittänyt olla.

– Voi olla unelmia ja voi tehdä sitä, mistä nauttii ja tulla silti äidiksi. Puutteineen päivineen on riittävä, Pippa sanoo.

– Tunteita saa näyttää sillä skaalalla kun on tarvis.

Parasta versiota itsestään ei voi saavuttaa yhdellä konstilla, mutta näillä kolmella pääsee jo pitkälle.

1. Nuku riittävästi – uni saa arjen onnistumaan

Uni vaikuttaa kaikkeen: ihmissuhteisiin, opiskeluun, syömisiin.

– Jos olen tosi väsynyt, on parempi, että menen aikaisin nukkumaan ja jatkan lukemista seuraavana päivänä uudella puhdilla, Iina kertoo huomanneensa.

Unen määrää tärkeämpää on mennä ajoissa nukkumaan ja nukkua katkotta syvää, laadukasta unta. Univaje altistaa monille pulmille, kuten sairauksille ja ylipainolle.

2. Syö terveellisesti ja säännöllisesti

– Ravinteikas ruoka on jaksamisen edellytys. Sekä aivot että keho tarvitsevat energiaa, Pippa sanoo.

Moni nuori on kiinnostunut terveellisestä ruokavaliosta, mutta syöminen voi tuntua monimutkaiselta. Tietoa on paljon ja eri asiantuntijatkin ovat erimielisiä siitä, mitä kannattaisi syödä.

Hyvä nyrkkisääntö on tämä: 80/20 eli ruokavalion tulisi sisältää pääosin (80 prosenttia) ravinteikasta ruokaa, mutta se saa olla salliva ja joustava. On ihan ok syödä hyvällä omalla tunnolla myös herkkuja – vääriä ja oikeita ruokia ei ole olemassa. Toinen hyvä periaate on se, että syö säännöllisesti ja riittävästi, noin 3–4 tunnin välein.

Pippa tuo kirjassa esiin varoittavan esimerkkinä oman syömishäiriönsä, josta hän on puhunut paljon julkisuudessa. Nuori lääketieteen opiskelija kärsi monta vuotta bulimiasta.

3. Liiku

– Liikunta on pänttäämistä parempi. Jos luet yhden tunnin ja lenkkeilet toisen, asiat painuvat todennäköisesti paljon paremmin mieleesi kun jos pänttäisit kaksi tuntia putkeen. Liikunta auttaa asioiden tallentumista muistiin, Pippa muistuttaa.

Jokainen voi liikkua tyylillään, vaikka kävellä. Arjen aktiivisuus on terveyden kannalta tärkeämpää kuin hulluna hikoilu tai ennätysten tahkoaminen.

4. Opettele sanomaan ei

Pipalla on tähän hyvä niksi.

– Jos hiukankin epäröin saamaani ehdotusta, pysähdyn hetkeksi miettimään pyyntöä tai pyydän suoraan miettimisaikaa seuraavaan päivään.

Viimeistään hyvin nukuttu yö kirkastaa omat ajatukset. Harva pyyntö on sellainen, johon pitäisi osata vastata heti.

Onko lihan syönti terveellistä? Lihottavatko E-pillerit? Ovatko naiset menkkojen aikana hirveitä? Luonnollisesti paras antaa vastauksia nuoria naisia poltteleviin kysymyksiin. Pippa ja Iina toivovat etenkin sitä, että kirja kannustaa lukijaa pohtimaan omaa jaksamistaan ja hyvinvointiaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt