Selkä tai hartiat jumissa? Yksi yksinkertainen liike voi tuoda helpotuksen nopeasti - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Selkä tai hartiat jumissa? Yksi yksinkertainen liike voi tuoda helpotuksen nopeasti

Julkaistu: 28.2.2018 15:04

Yhdellä dynaamisella venytyksellä saa liikettä selkään, hartioihin, rintakehään ja lonkkiin.

Kehonhuollon ei tarvitse olla puuduttavan pitkiä venytyksiä. On tehokkaampikin tapa hyräyttää lihasten aineenvaihdunta käyntiin ja petrata liikkuvuutta.

Dynaaminen venyttely on staattisen vastakohta: asennoissa pysytään jatkuvassa liikkeessä. Kun otat muutaman hyvin valitun dynaamisen venytyksen ohjelmaan, rasitusvammat ja jumit pysyvät poissa.

– Jos paikat ovat jäykät eivätkä liiku kunnolla, treenin tekee helposti väärillä lihaksilla ja kehoon kehittyy vähitellen epätasapainoja, personal trainer Kata Pulkka toteaa.

Liikkuva venyttely sopii myös muun liikunnan pariksi. Se lämmittää lihakset ennen harjoitusta ja vetreyttää ne treenin jälkeen. Palaudut nopeammin ja olet taas valmis seuraavaan harjoitukseen.

– Venyttelysarja on loistava stressiä poistava harjoitus esimerkiksi lepopäivälle, Pulkka vinkkaa.

Dynaamisessa venyttelyssä on myös se hyvä puoli, että yhdellä liikkeellä saat venytettyä monta lihasta. Säästät siis selvää aikaa.

Jos selkä, hartiat ja rintakehä ovat jumissa, testaa helppo dynaaminen venyttelyliike, rintakierto. Samalla liikkeellä venytät myös lonkkia.

Näin se onnistuu:

1. Asetu selinmakuulle ja tuo vasen polvi noin 90 asteen kulmassa vartalon yli kohti lattiaa. Voit tukea ja painaa polvea oikealla kädellä

2. Lähde tekemään vasemmalla kädellä hidasta ja mahdollisimman laajaa ympyrää. Toista noin 10 kertaa ja vaihda puoli.

Testaa myös muita tehokkaita dynaamisia venytyksiä kuten skorpionia ja taaksetaivutusta.

Lue lisää:

Alaselkä jumissa? Nämä 7 venytystä tehoavat parhaiten selkäkipuun

Pari minuuttia riittää! Venyttele kolme lihasryhmää, niin virkistyt

Hyvin venyy! Tämä liikkuvuustreeni vie vain 10 minuuttia

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?