5 elintapatyyppiä – joko tiedät omasi? Näin se voi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin onnistut laihduttamisessa

Oletko sitten kun -tyyppi vaiko kenties aarteenetsijä?

Yksi ja sama elämäntyyli ei käy kaikille.

19.2.2018 14:41

– Jenkeissä saat tilattua pannupitsan kotiin kymmenessä minuutissa. Miten sitä vastaan voi mitenkään taistella? Pohtii tietokirjailija, valmentaja Timo Kettunen.

Kysymys kiteyttää sitkeän ongelman kaikkialla länsimaissa: ihmiset eivät liiku riittävästi, rasvaisia ja makeita herkkuja on tarjolla runsaasti ja niitä saa nopeasti. Jokainen tietää, että herkut eivät ole hyväksi, mutta moni syö niitä silti – ryntää kitukuurille, jojottaa ja repsahtaa taas.

Kettunen aikoo ratkaista asian tekoälyä ja elintapatyypittelyjä hyödyntämällä. Yhdessä muiden valmentajien ja muun muassa psykologi Hanna Markukselan kanssa hän on päätynyt siihen, persoonallisuudella on iso merkitys elintapamuutosten onnistumisessa.

– Pysyvien elintapamuutosten saavuttaminen vaatii aikaa ja usein myös omistautumista. Kaikki eivät onnistu yhdellä ja samalla mallilla, vaan jokaisen tulisi huomioida omat luonteenpiirteensä ja tapansa käsitellä asioita, Kettunen sanoo.

Oman luonteen ymmärtäminen auttaa myös muokkaamaan elintavat arjessa aidosti toimiviksi rutiineiksi.

– Jokaisella on erilainen temperamentti ja kyky suhtautua elämän kiemuroihin. Persoonan, luonteenpiirteiden, ympäristön vaikutuksen ja monien muiden seikkojen perusteella voidaan tunnistaa viisi erilaista elintapatyyppiä, joiden perusteella muutos on helpompaa. Elintapatyypit eivät perustu suoraan mihinkään tieteelliseen tutkimukseen, vaan ne ovat yhdistelmä temperamenttia ja muita ominaisuuksia.

Tyypittelyn tärkein tavoite on auttaa ihminen alkuun elintapojen muuttamisessa.

5 elintapatyyppiä – näin tunnistat omasi:

1. Ninja

Oletko järjestelmällinen ja selkeä? Haluatko yleensä tarkkoja ohjeita? Olet luultavasti ninja.

Ninja noudattaa tarkasti neuvoja, joissa ei ole paljoa tulkinnanvaraa. Hän ei halua pohtia joka käänteessä sitä, miltä hänestä milloinkin tuntuu, saati seikkailla jatkuvasti erilaisten vaihtoehtojen perässä.

Ninja haluaa tuloksia. Siksi hän tottelee mielellään käskyjä ja arvostaa auktoriteetteja. Ninja tarvitsee selkeän ja määrätietoisen johtajan tai ideologian, jota seurata.

Parhaimmillaan Ninja on kuin kuuliainen huippu-urheilija. Pahimmillaan hän jumittuu joustamattomiin kieltoihin ja sääntöihin, jolloin elämästä tulee suorittamista. Ninja ei välttämättä osaa antaa itselleen armoa eikä soveltaa käyttäytymistään tilanteissa, joihin ei ole tarkkaa ohjeistusta.

– Jos olet Ninja, sisällytä suunnitellusti elämääsi myös vaihtelua ja esimerkiksi herkutteluhetkiä. Yritä ainakin välillä unohtaa tiukkapipoiset säännöt ja kokeile rohkeasti uusia asioita.

2. Haaveilija

Haluatko itse päättää, miten ja millä tavalla elät? Fiilisteletkö hyviä hetkiä kaikilla aisteilla? Onko nautinnollinen elämä lopulta tärkeämpää, kuin millintarkat tulokset? Saatat olla haaveilija.

Haaveilija pitää esimerkiksi ruoanlaitosta ja hakee jatkuvasti uudenlaisia ulottuvuuksia kokkauksiinsa. Hän tykkää soveltaa, vaikka se joskus sotkeekin tarkemmat suunnitelmat ja torppaa tavoitteet. Liian tiukka tapa elää ei sovi haaveilijalle.

Parhaimmillaan haaveilija on utelias elämästä nautiskelija, jolta muutkin voivat saada inspiraatiota. Pahimmillaan haaveilija sählää, kokeilee kaikenlaisia juttuja ja seilaa sinne tänne, jolloin tavoitteita on vaikea saavuttaa.

– Jos olet haaveilija, perehdy elimistön toimintaan ja opettele, miten energiankulutus toimii. Sovella tietämystäsi vasta sitten, kun olet sisäistänyt asioita – vaikka kuinka tekisi mieli mennä omien sääntöjen mukaan.

3. Keskitien kulkija

Oletko maltillinen ja tykkäätkö turvallisesta, järkevästä elämästä? Onko sinun helppo elää tasapainossa? Voit olla keskitien kulkija.

Keskitien kulkija ei ole kokeillut elämänsä aikana kovinkaan monia älyttömyyksiä tai lähtenyt mukaan hyvinvointitrendeihin. Mikäli hän on joskus sellaiseen hurahtanut, kokeilu on loppunut usein lyhyeen keskitien kulkijan tultua nopeasti järkiinsä.

Keskitien kulkijalla ei välttämättä ole ollut koskaan esimerkiksi merkittävää paino-ongelmaa. Maailma ei myöskään hänen mielestään kaadu muutamaan liikakiloon, koska kohtuus ja sopusuhtaisuus tuntuvat parhaimmalta.

Parhaimmillaan keskitien kulkija ei edes päästä elintapojaan romuttumaan. Muutosprojekteissa hän on todennäköinen onnistuja. Pahimmillaan kohtuuihminen ei tee asioille mitään, koska hän pitää suuria elämäntapamuutoksia liian äärimmäisinä.

– Jos olet keskitien kulkija, pysy sellaisena kuin olet. Muista kuitenkin repäistä aina välillä ja koeta ymmärtää niitä, jotka eivät jaksa pysyä keskitiellä.

4. Aarteenmetsästäjä

Etsitkö hyvinvoinnin maailmasta jatkuvasti sitä oikeaa? Sitä parasta, tehokkainta ja mullistavinta tapaa liikkua ja syödä? Olet todennäköisesti aarteenmetsästäjä.

Aarteenmetsästäjä ei malta olla lähtemättä kohti uusia seikkailuja huomatessaan esimerkiksi lehdessä kiehtovan, uuden ruokavalion. Totuus löytyy välillä kaurapuurosta, välillä detox-kuurista. On aina mahdollista parantaa.

Parhaimmillaan aarteenmetsästäjään pätee sanonta ”etsivä löytää”. Hän on kokenut terveysmatkaaja, joka on käynyt läpi korkeimmat nousut ja syvimmät laskut. Hänellä on paljon tietoa terveellisestä elämästä. Pahimmillaan aarteenmetsästäjä on sitoutumiskammoinen, ikuinen etsijä, jolta paras tapa elää menee ohi, koska hän etsii aina uutta, parempaa vaihtoehtoa

– Jos olet aarteenmetsästäjä, hyödynnä kaikki mitä olet jo oppinut, mutta muista, että tulosten näkyminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Ennen kaikkea tekoja, ei vain teoriaa. Tee päätös ja pysy siinä.

5. Sitten kun -tyyppi

Aiotko kohentaa elintapojasi sitten kun lapset ovat isompia, työtilanne parempi tai kun loma alkaa? Lienet vitkutteleva sitku-ihminen.

Jos vitkuttelija käyttäisi kaiken selittelyyn ja odotteluun kuluvan energian toimintaan, olisi hän jo aikaa sitten tehnyt elämäntapamuutoksen. Mutta entä jos lasten vaatiessa vähemmän hoivaa omat vanhemmat ovat sairastuneet? Entä jos stressaavan työputken päässä odottaa uusi rankka projekti? Olosuhteet ovat harvoin oikeanlaiset.

Sitten kun -tyyppi selittelee silti jatkuvasti itselleen ettei tässä vaiheessa kannata enää ryhtyä mihinkään – ja onhan se jo nähty, ettei elämänmuutoksesta tule kuitenkaan mitään.

Sitten kun -tyyppi kehittyy pahimmillaan miksi en -tyypiksi joka voivottelee iäkkäämpänä miksi hän ei tehnyt sitä ja miksei tuotakaan.

– Jos olet sitten kun -tyyppi, aloita muutos heti. Tee tavoitteistasi kuitenkin realistisia ja etene pienin askelin. Muutos ei saa tuntua liian työläältä. Sinun ei tarvitse aina odottaa oikeaa hetkeä, vaan jokapäiväiset, pienet muutokset merkitsevät paljon.

Tekoäly avuksi

Tekoäly on Timo Kettusen toinen lempilapsi. Hän viimeistelee uudenlaista elintapaohjausta tarjoavaa sovellusta apteekkien, terveydenhuollon ja tavallisten suomalaisten tueksi. Pilotteja on jo käynnissä.

– Sovellus on reflektiivinen ja visuaalinen. Se näyttää reaaliajassa, miten esimerkiksi laihdut tai lihot tai miten kävely vaikuttaa, Kettunen kertoo.

Sovelluksen tavoitteena on opettaa ihmistä ottamaan itse vastuu omista elintavoistaan. Sovellus muokkaa itse ohjeitaan, jos kerrot sille esimerkiksi olevasi raskaana tai jos kerrot haluavasi laihtua 10 kiloa.

Kettunen uskoo vankasti pelillistämisen voimaan.

– Emme ole olleet koskaan niin lähellä maailmanrauhaa kuin silloin, kun pokemon-peli julkistettiin. Kaikki kävelivät ulkona yhdessä ja peli levisi läpi ikäluokkien.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?