Hyvä olo

Unohda vaikeat liikesarjat! Tämä mutkaton teholiike vahvistaa sekä selkää että pakaroita

Julkaistu:

Selkä
Jalan ja käden ojennuksia voi tehdä vaikka kotona.
Mikään yksittäinen liike ei ole vastaus kropan vaivoihin, se tiedetään – etenkin jos kärsii selkäkivuista. Konttausasennossa tehtävä käden ja jalan ojennus on kuitenkin melkoinen koko kropan teholiike, joka sopii monelle. Se kehittää myös vartalon hallintaa.

– Liike vahvistaa selän pitkiä ojentajalihaksia. Myös pakara- ja takareiden lihakset sekä hartiaseudun ja yläselän lihakset joutuvat töihin. Liikkeen harjoittaminen vaatii myös keskivartalon lihasten aktivoitumista, sanoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Liike sopii hyvin osaksi muuta kotivoimistelua tai saliharjoittelua. Mitään välineitä sen suorittamiseen et tarvitse.

Akuutissa kivussa harjoittelu ei ole suotavaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Akuutin kivun laantuessa harjoittelun voi aloittaa asteittain lisääntyvällä kuormituksella ja kestoa vähitellen pidentäen.

Näin teet vastakkaisen käden ja jalan ojennuksen:

• Asetu konttausasentoon ja aktivoi/jännitä kevyesti keskivartalon lihaksia.

• Ojenna samanaikaisesti vastakkainen käsi ja jalka vaakatasoon. Pysy asennossa hetki. Säilytä alaselässä luonnollinen notko ja pidä lantio suorassa ja hallittuna koko liikkeen ajan. Muista myös yläselän lapatuki.

• Toista 8–10 kertaa.


Kiinnitä huomiota siihen, että lannenotkosi ei korostu, eikä lantio kierry sivuttaissuunnassa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt