Leuanveto ei ole mahdoton temppu – näillä selkeillä ohjeilla sinäkin voit oppia - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Leuanveto ei ole mahdoton temppu – näillä selkeillä ohjeilla sinäkin voit oppia

Oletko haaveillut vetäväsi jonain päivinä leukoja kuin varsinainen voimailija?

11.1.2018 17:30

Ilouutinen: jokainen, sinäkin, voi oppia vetämään leukoja. Se vaatii vain yhden asian. Nimittäin sen, että harjoittelet tätä nimenomaista tarkoitusta varten säännöllisesti.

Leuanveto on teholiike ja ylävartalon vetoliikkeistä kokonaisvaltaisin. Se kuormittaa useita selän lihaksia sekä käsivarsia.

Näin teet liikkeen oikein:

1. Lähde vetoon suorilta käsiltä ala-asennosta. Hartiat nousevat korviin.

2. Vedä liikkeen alussa lapaluut ja hartiat ”alas takataskuun”.

3. Vedä seuraavaksi ”kyynärpäät kylkeen kiinni” ja vie leuka yli tangon.

Muista aina täysi liikerata ylhäältä alas, voimakas ylösveto sekä kontrolloitu, noin 2–3 sekuntia kestävä alaslasku.

– Myös eri otteet tuovat uutta ärsykettä, joten kannattaa vaihdella kevyimmän neutraalin otteen, toiseksi kevyimmän vastaotteen ja raskaimman myötäotteen välillä, sanoo voimaharjoitteluvalmentaja Joni Jaakkola.

Jos voimasi eivät riitä puhtaisiin toistoihin, aloita niin sanotuista negatiivisista leuanvedoista eli tee pelkkä hidas ja kontrolloitu jopa 5–10 sekuntia kestävä alaslasku. Toinen vaihtoehto on keventää liikettä vastuskumilla.

Katso yllä olevalta videolta vinkit leuanvedon harjoitteluun.

Videolla leukoja vetää tavoitteellisesti treenaava lääkäri Ada.

Kuinka usein leukoja pitäisi treenata?

Jos haluat panostaa nimenomaan leuanvedon kehittämiseen, harjoittele leuanvetoja 2–3 kertaa viikossa. Yhdessä treenissä olisi hyvä tulla minimissään 18 toistoa.

– Jos olet aloittelija, panosta aluksi suurempaan määrään toistoja per sarja. Silloin saat riittävästi kuormitusta ja kehityt, Jaakkola sanoo.

Tällöin kannattaa kokeilla erilaisia kevyempiä variaatioita. Kun liike sujuu, käytä kehosi painoa tai lisää liikkeen raskautta lisäpainolla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?