Eikö polvi kestä kyykkyä tai juoksua? Helppo liike voi pelastaa kivuilta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Eikö polvi kestä kyykkyä tai juoksua? Helppo liike voi pelastaa kivuilta

”Kyykkäisin mielelläni, mutta polvi ei kestä. Juoksustakin piti luopua.” Kuulostaako tutulta?

14.12.2017 15:53

Jos aina vain havittelet kovempia juoksuvauhteja ja kiloja kyykyssä, voi olla, että tukilihakset ovat jääneet paitsioon. Niiden heikkous ei näy päällepäin. Ensimmäinen merkki on yleensä se, että johonkin sattuu.

Jos kipuilija on polvi, syynä ovat usein heikot lonkan ulkokiertäjät ja iso pakaralihas. Jos nämä tukilihakset ovat heikot, polvi karkaa sisään eikä lantio pysy suorassa.

– Esimerkiksi juostessa korostuu lantion alueen lihastasapaino ja asennonhallinta. Kun nämä ovat kunnossa, jokaisesta ponnistuksesta saa tehon irti turvallisesti, personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäki toteaa.

Jalomäki näyttää helpon liikkeen, joka voi parhaimmillaan pelastaa polvikivuilta. Se vahvistaa sekä lonkan ulkokiertäjiä että isoa pakaralihasta.

Tee näin

Asetu kylkimakuulle, jalat pienessä koukussa ja polvet yhdessä. Pidä ylävartalo ja lantio paikoillaan, mutta lähde nostamaan päällimmäistä jalkaa. Tunne työ pakarassa. Jos tahdot tehostaa, kiepauta jalkojen väliin kuminauha.

Tukilihastreeniä kannattaa tehdä usein ja kevyesti, niin opit aktivoimaan ja käyttämään oikeita lihaksia. Tee lonkan ulkokiertoa 4–6 kertaa viikossa pieniä aikoja kerrallaan. Älä väsytä lihaksia loppuun asti, sillä silloin vahvat lihakset ottavat taas ohjat. Muista syvä hengitys ja rauhallinen tahti. Tunnustele, mikä lihas tekee töitä.

Lue myös:

Selkä jumissa? Lehmä-liike ja 6 muuta venytystä, jotka tehoavat parhaiten

Ikävän niska- ja selkäsäryn syy saattaakin löytyä navan alapuolelta – fysioterapeutin helppo testi paljastaa häiriön

Testaa, missä kunnossa olet! Näihin tuloksiin ikäisesi pitäisi päästä

Helppo ryhtitreeni – tarvitset vain kaksi kahvakuulaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?