Venytä tiukka alaselkä lempeällä teholiikkeellä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Venytä tiukka alaselkä lempeällä teholiikkeellä

Alaselän pyöristys ja venytys tekee hyvää selälle.

Julkaistu: 10.12.2017 15:43

Venyttelyn ei ole tarkoitus tuottaa tuskaa vaan helpottaa jumin tunnetta.

Venyttelyn hyödyistä ja tavoista ollaan monta mieltä. Tällä hetkellä muodissa tuntuu olevan niin sanottu dynaaminen venyttely. Se tarkoittaa sitä, että lihasta venytetään vain hetki, mutta liike toistetaan monta kertaa. Dynaaminen venyttely sopii tehtäväksi vaikka päivittäin sekä ennen että jälkeen liikunnan.

Mutta kuuluuko venyttely sattua? Kysyimme asiaa osteopaatti ja urheiluhieroja Mirella Arposelta Helsingin Urheiluhierojista.

1. Pitääkö venyttelyn sattua, jotta siitä olisi hyötyä?

Ei. Venyttelyn kuuluu helpottaa jumin tai kiristyksen tunnetta. Mikäli venytyksestä aiheutuu todella epämiellyttävää kipua, teet jotain väärin.

2. Mistä kipu johtuu?

Lihaksen verenkierto ja aineenvaihdunta ovat heikentyneet, ja hermot viestittävät kireyden tunnetta aivoille. Kireät lihakset kaipaavat aktivaatiota ja aineenvaihduntaa.

3. Tyypillisin venyttelyvirhe?

Viet venytyksen liian pitkälle, ääriasentoon. Etene aina asteittain kehoa kuunnellen.

4. Miksi venyttely kannattaa – vai kannattaako?

Venyttelystä on hyötyä kaikille, koska se parantaa liikkuvuutta. Liikkuvuus on tärkeää monien urheilulajien oikeissa suoritustekniikoissa sekä arjen askareissa, kuten kenkien jalkaan laittamisessa ja pipoa hattuhyllyltä kurkottaessa.

Jos teet päätetyötä, hyvä rintakehän liikkuvuus estää niska-hartiaseudun kiputiloja.

5. Millainen venyttely sopii toimistotyöläiselle?

Aktiivinen venytys, kuten jännitys ja rentoutus. Sillä pystyt lisäämään nivelen liikelaajuutta, poistamaan lihakseen kertyneitä kuona-aineita ja parantamaan lihaksen aineenvaihduntaa.

Alkuun voit etsiä normaalia liikelaajuutta ja oppia pysymään siinä. Katso esimerkiksi, että et yliojenna polvia bussia odotellessa.

Jos olet koko päivän etukumarassa asennossa, avaa vastapainoksi lyhentyneitä lihaksia eli esimerkiksi lonkankoukistajia ja rintalihaksia. Kokeile myös käydä syvässä kyykyssä päivittäin. Se ylläpitää nilkkojen, polvien ja lonkkien normaalia liikelaajuutta.

6. Milloin venyttely ei ole hyvä ajatus?

Akuuttien vammojen yhteydessä ei kannata venytellä. Heikot ja ylivenyneet lihakset eivät myöskään hyödy venyttelystä.

Mikäli tunnet venyttelyn aikana epämiellyttävää sähkölankamaista tunnetta, lopeta venyttely tai ainakin vaihda asentoa. Venytys on saattanut kohdistua hermoon eikä ole sille hyväksi. Esimerkiksi rintalihaksen venytyksen säteillessä sormiin asti, koukista kyynärvartta ja kevennä venytystä.

Jos kärsit yliliikkuvuudesta, suosi niveliä stabiloivia harjoitteita. Niillä voit aktivoida nivelen ympärillä olevia lihaksia ja keventää nivelen kuormitusta. Tarkempia ohjeita saat kehonhuollon ja liikunta-alan ammattilaisilta.

7. Milloin kannattaa suosia pitkiä venytyksiä?

Pitkiä venytyksiä ei kannata tehdä ennen liikuntaa, koska koordinaatio ja voimantuotto ovat heikompia heti venyttelyn jälkeen. Tee siis pitkiä eli staattisia venytyksiä, kun liikunnasta on kulunut 1–2 tuntia.

Pitkien venytysten avulla voit myös rentoutua, laskea stressitasoja ja parantaa unenlaatua.

Kokeile tätä pitkää venytystä!

Yksi hyvä liike on lapsen lepoasennoksikin kutsuttu alaselän venytys ja pyöristys.

Tee liike näin:

  • Asetu polvillesi lattialle

  • Rullaa eteenpäin jalkojen päälle alaselkä pyöreänä, suorista kädet eteen tai pidä ne vartalon vierellä.

  • Pysy asennossa noin 30 sekuntia tai niin pitkään kuin liike tuntuu hyvältä

  • Nouse ylös nikama nikamalta rullaten.

Katso alla olevalta videolta helppo vinkki selkäkipujen ehkäisemiseksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?