Etkö selviä pimeistä illoista ilman herkkuja? 5 keinoa, joilla pääset irti lohtusyömisen kierteestä

rac

Julkaistu:

Lohtusyöminen
Pimeä vuodenaika altistaa hiilari- ja herkkuhimolle.
Työpäivä loppuu, ulkona on pimeää, ja pian oletkin jo kaupan suklaahyllyllä. Illalla kotona liedellä porisee pastakattila, ja tv:n äärellä tekee mieli napostella.

Hiilari- ja herkkuhimo sekä lohtusyöminen ovat ilmiö, josta moni asiakas tähän vuodenaikaan kertoo Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palssalle.

– Ilmiölle on olemassa biologinen selitys. Evoluution näkökulmasta on hyvä, että meillä on ollut vararavintoa kerättynä talven varalle, Palssa sanoo.
  • Katso jutun alussa olevalta videolta ravitsemusterapeutti Anette Palssan 5 vinkkiä herkutteluhimon hillitsemiseksi.
Kun kesällä monelle riittää lounaaksi salaatti, marraskuussa voikin alkaa kaivata lämmintä, tuhdimpaa ruokaa. Iltaisin taas saattavat iskeä mieliteot ja herkkuhimo.

– Tällaisessa tilanteessa painotan riittävää syömistä, Palssa sanoo.

– Säännöllisesti ruokaa, riittävästi proteiinia – ja kokeile lisätä hiilihydraattipitoisen kunnon ruoan määrää aterioilla. Tarkkaile, miten tämä vaikuttaa mielitekoihin.

Tunnesyöminen voi olla lähes automaattista

Tunnesyöminen tarkoittaa Lihavuus-kirjan (Duodecim, 2015) mukaan sitä, että syömällä pyritään tasaamaan epämiellyttäväksi koettua tunnetilaa, kuten ahdistuneisuutta, masentuneisuutta tai tyhjää oloa.

Tavallisesti tunnesyöminen tapahtuu tiedostamatta, ja se voi olla lähes automaattista toimintaa.

Lieväasteinen tunnesyöminen on kirjan mukaan niin yleistä, että sitä esiintyy silloin tällöin lähes kaikilla.

– Ruoka saa tuottaa mielihyvää, siinä ei ole mitään pahaa, Anette Palssa sanoo.

Lohtusyömiseen havahtuminen on paikallaan kuitenkin siinä vaiheessa, jos se aiheuttaa ongelmia painonhallinnan kanssa tai jos tunnet olevasi jonkinlaisessa kierteessä.

Palssa neuvoo katkaisemaan kierteen tekemällä perusaterioista nautintoja.

– Perusruoka voi olla ihanan nautinnollista ja samalla ravitsemuksellisesti täysipainoista, kuten esimerkiksi trendikkäät kulhoruoat.

Päivän aterioista nauttiminen voi olla tehokas keino vähentää illan tunneperäistä syömistä.

– Silloin ei tule jakoa ilottomaan ”tankkaussyömiseen” ja nautintoa tuottaviin herkkuihin.

Marras- ja joulukuu pahimmat

Marras- ja joulukuu ovat painonhallinnan kannalta vaikeaa aikaa paristakin syystä.

– Kesällä tapahtuu paljon kaikkea ihanaa: tavataan ystäviä, lomaillaan ja matkustellaan. Syksyn tullen elämä helposti kapenee, ja pimeään vuodenaikaan vireystila laskee.

Pimeimpään vuodenaikaan liittyy myös se, että kauppoihin alkaa tulvia jouluherkkuja.

– Joulua aletaan markkinoida niin varhain, että kaupoissa on jo nyt erittäin paljon tarjolla houkutuksia, jotka lisäävät impulsseja. Tammikuu on tässä mielessä taas helpompaa aikaa.

”Yhtenä vuonna päätin, että nyt selätän tämän”

Palssa huomauttaa, että vuosien mittaan olet myös saattanut oppia, että marraskuu on inhottavaa aikaa, jolloin lohtusyöminen kohottaa mielialaa.

– Kun riittävän monta kertaa toimit samalla tavalla, opetat aivoille, että vireystilan lasku tarkoittaa suklaakakun syömistä. Samalla tavalla voit opetella myös toisenlaisen toimintamallin.

Tästä Palssalla on omakohtaista kokemusta.

– Marraskuu oli aiemmin itselleni aivan kauhea kuukausi, kunnes yhtenä vuonna päätin, että nyt selätän tämän. Sovin kivoja tapaamisia ystävien kanssa, ja kun ulkoliikunta ei houkuttele, joogaan ja käyn uimassa.

– Edelleen tunnistan, että pimeä vuodenaika meinaa vaikuttaa minuunkin – mutta sen vaikutus ei ole enää ihan niin vahva, hän kertoo.

Näin katkaiset tunnesyömisen kierteen

  1. Tee syömisestä nautinto pelkän ruoan tankkauksen sijaan. Lounas voi olla päivän kohokohta!
  2. Mene töiden jälkeen ruokakauppaan vasta sen jälkeen, kun olet syönyt hyvän, proteiinipitoisen välipalan.
  3. Jos mieliteko kaikesta huolimatta iskee kaupassa, pysäytä tilanne ja hengitä syvään vähintään 30 sekuntia. Kuulostele, miltä kehossa tuntuu, ja palauta mieleesi, mitä oikeasti haluat.
  4. Joskus pysähtymisen lopputulos voi olla myös se, että haluat ja tarvitset herkun. Päätös on silloin tehty tietoisesti.
  5. Jos tiedät, että pimeä vuodenaika on sinulle haastava, mieti olisiko siihen jatkossa mahdollista säästää lomaviikko ja matkustaa jonnekin, missä on valoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt