Hyvä olo

Eikö pää tyhjene? Surkea keskittyjä listasi 6 vinkkiä rauhoittumiseen

Julkaistu:

Mieli
Oletko surkea rauhoittuja? Ajatusten laukkaa voi hillitä harjoittelemalla, mutta täydellinen ei tarvitse olla.
Lataan empimättä parempaa keskittymiskykyä lupaavan uuden mobiilisovelluksen. Ole tässä ja nyt! Löydä tietoinen läsnäolo! Tunnen jo matkaavani kohti mielenrauhaa.

Ensimmäinen harjoitus: sulje silmäsi ja hengitä. Keskity vain hengitykseesi. Tätäkö pitäisi jatkaa 10 minuuttia? Mieli vaeltelee jo ensimmäisen minuutin kohdalla. Miten ehdin töistä kulmakarvojen värjäykseen, muistaisinko vihdoinkin kaupasta pyykinpesuaineen? Lakanatkin ovat olleet pesulassa ehkä puoli vuotta. Lukeeko kukaan juttuni?

Meditaatio, mindfulness, tietoinen läsnäolo – oli metodin nimi mikä tahansa, mielenhallintaharjoitusten luvataan lievittävän stressiä, ahdistusta ja kipua. Esimerkiksi Suomen Mielenterveysseura tarjoaa verkossa ilmaisia harjoituksia, joiden avulla omaan mielenterveyteen voi vaikuttaa suotuisasti.

Miksi paikallaan olo ja mielen rauhoittaminen tuntuu niin kovin vaikealta? Onko mitään tehtävissä?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tunnen suurta helpotusta lukiessani Huffington Postia. Lehden bloggaaja tunnustaa olevansa surkea meditoinnissa. Kuinka lohduttavaa! Minunkaan ei tarvitse olla täydellinen.

Inspiroiduin kirjoituksesta ja kasasin vinkkejä, joiden avulla pään nollaamisessa voi päästä alkuun.

1. Aloita maltillisesti

Kovan luokan mietiskelijät saattavat harjoitella keskittymistä useita kymmeniä minuutteja. Vasta-alkajan ei kannata pyrkiä samaan. Aloita viidestä minuutista ja matkaa pikku hiljaa kohti kymmentä.

Yksinkertaisimmillaan voit treenata näin: etsi jokin rauhallinen paikka, istu alas ja sulje silmäsi tai kohdista katseesi yhteen pisteeseen. Hengitä syvään muutamia kertoja ja kiinnitä huomiota hengitykseesi. Miltä sisäänhengitys tuntuu, entä uloshengitys? Jatka tätä viisi minuuttia. Tarkempia ohjeita löytyy esimerkiksi Terveyskirjastosta.

2. Se, että keskittyminen ei onnistu, on koko homman idea!

Olet varmasti huomannut, että mielesi lähtee vaeltamaan esimerkiksi silloin, kun sinun pitäisi keskittyä tiettyyn työtehtävään. Mielen vaeltelu on oikeastaan lähes väistämätöntä – myös keskittymisharjoituksessa. Koko treenin juju on juuri siinä, että yrität harjoittaa mieltäsi. Ole siis itsellesi armollinen, kun mieleesi pulppuaa ajatuksia. Tutkiskele niitä ja jatka treenailua riippumatta siitä, kuinka monta minuuttia pystyt keskittymään.

3. Tee ajatusten rauhoittamisesta luonteva tapa

Matkaatko aamulla töihin bussissa tai junalla? Se voi olla hyvä aika muutamien minuuttien rauhoittumiseen. Kuuntele vaikka musiikkia, sulje hetkeksi silmäsi ja keskity hengitykseesi. Oleellista on tehdä mielen treenaamisesta säännöllistä.

4. Raivaa elämään somevapaata aikaa

Mobiilisovellukset voivat auttaa mietiskelyssä, mutta jatkuva puhelimen räpläys tekee sinut taatusti levottomammaksi. Tietoa sekä kiinnostavia ihmisiä on verkossa rajattomasti, ja vaikka koko päivä humahtaisi helposti Facebookissa ja nettisaiteilla poukkoillessa. Tästä voi tulla riippuvaiseksi ja pelkkään kirjaankin syventyminen voi tuntua vaikealta.
5. Rentoudu sinulle tärkeän harrastuksen parissaNäin saatat itse asiassa jo tehdä. Onko mielesi nollautunut ja ajantaju kadonnut kuin itsestään esimerkiksi liikunnan aikana? Kokeile hengitykseen keskittymistä harrastuksesi, kuten juoksun, pyöräilyn, kävelyn tai uinnin aikana. Se voi olla jopa vaivattomampaa kuin erillinen hengitysharjoitus. Neulominen ja kutominenkin pakottavat pysähtymään hetkeen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt