Hyvä olo

Vaivaako sinuakin someniska? 10 ohjetta, jotka voivat pelastaa selkä- ja niskakivuilta

Julkaistu:

Kipu
Älylaitteiden jatkuva käyttö aiheuttaa tutkitusti niska- ja selkäkipuja. ISTV pyysi Selkäliitolta kymmenen ohjetta, joiden avulla yläselän, niskan ja kaulan rasitusta voi vähentää.
1. Ota hyvä asento. Pidä pää ja näyttö pystyasennossa. Näytön on hyvä olla suunnilleen suun korkeudella ja olkavarsien kiinni kyljissä. Katseen olisi hyvä suuntautua alaviistoon. Jos kätesi ovat irti vartalosta, joudut kannattelemaan käsien painoa. Näin myös hartiat jännittyvät.

Ohjeet ”someniskan” välttämiseen on esitelty yllä olevalla tekstitetyllä videolla.

2. Käytä molempia käsiä, jos se vain on mitenkään mahdollista. Yläselän lihasten symmetrinen käyttö jakaa kuormituksen tasapuolisesti.

3. Huolehdi, etteivät olkapäät pääse laskeutumaan eteen, vaan ovat rennosti sivuilla. Rintakehän pitäisi pysyä auki. Etenkin istuessa olkapäät työntyvät helposti eteen. Yksittäiset virheasennot eivät ole välttämättä vaarallisia, mutta toistuvina ne rasittavat kehoa.

4. Pidä säännöllisesti taukoja ja pyri pitämään älylaitteen käyttöjaksot lyhyinä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

5. Taukojen aikana on hyvä tehdä vastaliikkeitä, eli venytellä rinta- ja kaulalihaksia sekä pyöritellä käsiä ja hartioita. Yläselän ja niskan lihaksia vahvistamalla voi ehkäistä niskakipuja.

6. Istuessasi voit ottaa käsien tueksi esimerkiksi tyynyjä, jotta et joudu kannattelemaan älylaitetta käsilläsi.

7. Suosi handsfreen käyttöä puhuessasi.

8. Valitse mahdollisuuksien mukaan pöytäkone. Se mahdollistaa älypuhelinta paremman ergonomian.

9. Suosi älypuhelinta suurempia laitteita. Pieninäyttöisten laitteiden käyttö vaatii etenkin peukaloiden ja etusormien lihaksilta tarkkaa työskentelyä, joka lisää samojen lihasten kuormitusta. Hienomotoriikkaa vaativa sormien työskentely lisää myös yläraajojen ja niskan sekä hartiaseudun jännitystä. Lisäksi kyynärpäät hakeutuvat helposti keskelle, ja rintalihakset jännittyvät.

10. Keskity hengittämiseen. Älylaitetta käytettäessä tulee helposti pidätettyä hengitystä. Se jännittää kehoa.

Ohjeet: Selkäliitto, selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt