Unohda perinteinen lankku! Nämä keskivartaloliikkeet ovat paljon parempia selälle

Julkaistu:

Me Naiset
Lankku on todellinen teholiike keskivartalon lihaksille, mutta väärin toteutettuna asento saattaa kipeyttää selän. Listasimme liikkeet, jotka kannattaa ottaa käyttöön, jos lankuttaminen tuottaa vaikeuksia.
Yleisimmässä lankkuasennossa ollaan kyynärpäiden ja varpaiden varassa, vatsa kohti lattiaa. Yksi yleisimmistä virheistä on keskivartalon hallinnan pettäminen.

Silloin selkä menee joko notkolle tai pyöristyy liikaa, liikunnanohjaaja ja fysioterapeutti Sanna Elonen kertoi aikaisemmassa jutussamme. Myös yläkroppa pitäisi hallita, eikä pää saisi roikkua.

Väärällä tekniikalla liikkeestä ei myöskään saa irti täyttä tehoa. Asennossa ei siis tule roikkua väkisin enää sen jälkeen, kun se on pettänyt.

Katso tarkat ohjeet oikeaoppiseen lankuttamiseen täältä.

Hyvä ratkaisu on myös kokeilla vaihtoehtoisia liikkeiltä lankulle. Keskivartalotreenissä monipuolisuus on plussaa!

1. Lankku 2.0

Lankku ei tietenkään ole ainoa tehokas keskivartalotreeni. Personal trainer Jarno Härkönen neuvoi Ylen aamu-tv:n keskiviikon sporttituokiossa vaihtoehtoisen liikkeen. Hän kutsuu sitä nimellä lankku 2.0. Liike on tuttu monelle pilatestunneilla käyneelle.

Lankku 2.0 on selkäystävällisempi vaihtoehto perinteiselle lankutukselle, sillä se on käännetty toisin päin. Liike tehdään selinmakuulta, ja olennaista on painaa alaselkää koko ajan lattiaan samalla, kun jalat ja ylävartalo nostetaan hieman irti alustasta. Katso liike kaikkine vaiheineen aamu-tv:n videolta.

2. Sivulankku kierrolla

Sivulankku tuo vaihtelua ja aktivoi tehokkaasti hieman eri lihaksia kuin perinteinen versio. Sivulankussa ollaan toisen kyynärpään ja polven tai jalan varassa toinen kylki kohti kattoa, toinen lattiaa. Lantiota nostetaan suoraan ylöspäin kohti kattoa ja keskivartalo pidetään koko ajan aktiivisena.

Lisää haastetta saa kuljettamalla vapaana olevan käden etupuolelta vatsan ali ja tekemällä pienen kierron.



3. Käänteinen lankku

Myös käänteinen lankku on tehokas vaihtoehto. Se aktivoi yhtä aikaa useita keskivartalon lihaksia. Liikkeessä noustaan kämmenten tai kyynärpäiden ja kantapäiden varaan lankkuasentoon. Mukaan voi liittää myös jalan nostoja.



Lue myös:

Onko tässä maailman tehokkain treeni? Vartti vastaa 5 kilometrin juoksua

Testaa, missä kunnossa olet – näihin tuloksiin ikäisesi pitäisi päästä

Laihoilta pääsy kielletty! Tälle kuntosalille ovat tervetulleita vain ylipainoiset

Hanna laihtui 75 kiloa – näillä vinkeillä hän onnistui

Kiireessäkin ehtii! 15 supertehokasta pikatreeniä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt