Hyvä olo

Onko sinullakin kuolleen takapuolen syndrooma? Saattaa olla, jos istut paljon

Julkaistu:

Me Naiset
Liian vähän liikuntaa ja liikaa istumista – siinä varma resepti, jolla pakaralihaksena saa uinumaan.
Ovatko lonkankoukistajasi kireät? Jos treenaat pakaroita, saatko vain takareitesi kipeäksi? Istutko paljon?

Jos vastauksesi on kyllä-rivistö, saatat kärsiä gluteal amnesiasta, eli kuolleen pyllyn syndroomasta. Kuulostaa vitsikkäältä, mutta on kaikkea muuta.

Gluteal amnesiaa ei löydy virallisesta tautiluokituksesta – mutta monen takamuksesta löytyy. Termin keksi kanadalainen biomekaniikan professori Stuart McGill kymmenisen vuotta sitten. McGill on erikoistunut selkävaivoihin, ja koska kaikki ihmiskehossa vaikuttaa kaikkeen, osa selkäongelmista johtuu takapuolen ja lantion ongelmista.

Nyt gluteal amnesia on taas esillä, sillä joku keksi nimittää sitä kuolleen pyllyn syndroomaksi. Self-lehden haastattelussa fysioterapeutti Chris Colba selventää, että gluteal amnesia johtuu paljolti liiasta istumisesta. Kun istuu pitkiä aikoja huonossa ryhdissä, lonkankoukistajat lonkkien etupuolella kiristyvät ja pakaralihakset lonkkien takana venyvät. Kun samaa menoa jatkuu tarpeeksi kauan, pakaralihaksia on vaikea saada töihin. Ne eivät enää supistu tuosta vain, ja kuolleen, tai vähintäänkin uinuvan, pyllyn syndrooma on valmis.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kulho kallellaan?

Gluteal amnesiaan liittyy myös lantion asennon muuttuminen, sillä kiristävät lonkankoukistajat kiskovat lantion etureunaa alas. Tuloksena on usein selkäkipuja.

Urheiluvalmentaja Dan John muotoilee Dragon Door -sivustolla vertauskuvan, joka selittää, miksi uinuvat pakaralihakset johtavat selkäongelmiin.

Johnin mukaan lantio on kuin kulho vettä, ja isolla osalla amerikkalaisista – sama koskee epäilemättä suomalaisia konttorirottia – kulhosta valuu koko ajan vettä kehon etupuolelle. Rintakehä taas on kuin laatikko, joka lasketaan kulhon päälle.

Jos kulho on suorassa, laatikko pysyy paikoillaan. Jos kulho on kallellaan, laatikko valuu koko ajan alemmas, ja täytyy käyttää voimaa, jotta se ei putoaisi. Kun pakaralihakset ovat unten mailla, voima otetaan selästä.

Liikunnan parissa gluteal amnesiasta kärsivä saattaa hyödyntää selän sijaan takareisiä. Jos kyykkytreeni saa takareidet huutamaan tuskasta, mutta ei tunnu pakaroissa, voi olla kyse kuolleen pyllyn syndroomasta.

Miten pyllyn saa taas heräämään eloon? Lue 5 vinkkiä Me Naisten sivuilta.

Lue myös:

Treenaa kauniit pakarat neljän helpon liikkeen avulla

Tätä koko kropan superliikettä jokaisen naisen kannattaisi tehdä salilla – ja ei, se ei ole kyykky

Testaa, missä kunnossa olet! Näihin tuloksiin ikäisesi pitäisi päästä

Fitnessmalli Janni Hussin pepputreeni – katso liikkeet videolla!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt