Hyvä olo

Pitääkö treenin sattua tehotakseen? Kolme asiaa, joista lihaskipu kertoo

Julkaistu:

Treeni
Moni uskoo, että tehokkaan treenin täytyy tuottaa aina vähän kärsimystäkin.
Sanontaa ”No pain, no gain” hoetaan usein – mutta voiko treenistä saada hyötyä myös ilman kipua? Urheilulääkäri Pippa Laukka vastaa yleisiin uskomuksiin uutuuskirjassaan Hyvinvoiva nainen.

Laukan mukaan tavalliselle kuntoilijalle maksimaaliset rääkkitreenit ja tietoisesti lihasarkuuteen tähtääminen eivät ole tarpeen.

Lihaskipu voi merkitä kolmea asiaa: on joko treenattu kovaa, treeni on ollut venyttävää tai se on ollut lihaksille uudenlaista.

– Jos teet aina kaikki treenit samalla tavalla, keho ei hoksaa, että sen pitäisi kehittyä, Laukka kirjoittaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Monipuolisuus, nousujohteinen harjoittelu ja harjoitusohjelman vaihtelu muuttavat hermostollista viestiä, jolloin ohimenevä lihasten arkuus tehostaa lihasten kehittymistä.

”Suurimmalle osalle riittää järkevä nousujohteinen harjoittelu”

Lihasten ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti kipeytyä treenaamisesta.

– Ilman kipua voi kehittyä, ja suurimmalle osalle riittää järkevä nousujohteinen harjoittelu.

Laukka muistuttaa, ettei nousujohteinen treeni merkitse pelkästään kuormien lisäämistä vaan se voi tarkoittaa myös toistojen määrän tai treenikertojen lisäämistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Äärimmäinen rääkki ei ole järkevää tai tarpeellista, vaikka treenimotivaation kerääminen ja itsensä ylittäminen vaativat ponnistelua ja joskus uhrautumistakin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt