Voiko lihaksia venyttää liikaa? Juoksuvalmentaja murtaa 5 venyttelyyn liittyvää myyttiä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Voiko lihaksia venyttää liikaa? Juoksuvalmentaja murtaa 5 venyttelyyn liittyvää myyttiä

Venyttelemisen tärkeyttä korostetaan ennen urheilemista ja sen jälkeen. Venyttelystä on olemassa kuitenkin myös myyttejä, jotka eivät pidä paikkaansa.

16.3.2017 18:36

Kunto- ja juoksuvalmentaja Luke Lombardo murtaa Prevention.com-sivustolla myyttejä venyttelystä.

Myytti 1: Aina ennen urheilua tulisi venytellä

Paras tapa olisi venytellä vasta pienen lämmittelyn jälkeen. Hyvää lämmittelyä on esimerkiksi kevyt hölkkä tai saksihyppely.

– Jos venyttelet liian voimakkaasti ennen lämmittelyä, venäytät todennäköisemmin lihaksesi, Lombardo kertoo.

Myytti 2: Kaikkien tulisi venytellä samalla tavalla

Venyttelytavat vaihtelevat henkilöiden välillä, kuten kuuluisikin. Tutkimus on osoittanut, että staattinen venyttely voi olla hyvää henkilöille, jotka hakevat parempaa venyvyyttä, kuten voimistelijat ja tanssijat. Dynaaminen venyttely sopii taas paremmin henkilöille, joiden treenaamiseen liittyy juoksemista ja hyppimistä.

Myytti 3: Venyttely auttaa välttämään vammat

Myytissä on perää, sillä venyttely voi osaltaan ehkäistä liikuntavammoja, koska se auttaa parantamaan verenkiertoa lihaksissa ja parantaa jänteiden liikkuvuutta. Erään tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka eivät venytelleet, eivät kuitenkaan saaneet enemmän vammoja kuin ne, jotka venyttelivät.

Lombardon mukaan venyttely ennen treenaamista ei sulje pois lihasvenähdyksiä tai raajojen paikaltaan menoa.

Myytti 4: Jos olet venytellyt ennen treeniä tai treenin aikana, ei ole tarpeen venytellä uudelleen

Jos sinulla on kiire, ei ole vaarallista, jos jätät venyttelyn treenien jälkeen väliin. Jos sinulla on aikaa, kannattaa kuitenkin venytellä.

– Treenien jälkeinen venyttely vähentää lihasten arkuutta ja väsymystä sekä lisää verenkiertoa, joka auttaa palautumisessa, Lombardo sanoo.

Myytti 5: Lihaksia ei voi venyttää liikaa

Myytissä ei ole mitään perää. Jos venytät lihasta liikaa, voi se revähtää.

Lombardon mukaan on tärkeää aloittaa venytteleminen rauhallisesti ja keskittyä pitkiin, kevyisiin venytyksiin uloshengityksen aikana.

Venyttely on tärkeä osa liikuntaa. Meistä jokaisen tulisi taipua muutamaan venytykseen. Jos epäilet olevasi liikkuvuuskuurin tarpeessa, kokeile yllä olevan videon liikkeitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?