Treeni ei suju vain ”sisulla ja perkeleellä” – 4 konstia tuovat henkistä lujuutta harjoitteluun - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Treeni ei suju vain ”sisulla ja perkeleellä” – 4 konstia tuovat henkistä lujuutta harjoitteluun

Treenin aikana virtaavat liian negatiiviset ajatukset kannattaa tunnistaa, pysäyttää ja korvata positiivisilla ajatuksilla.

19.3.2017 10:37

Suomalainen säntää usein treeniin ja arjen haasteisiin ”sisulla ja perkeleellä”. Mottona mantra: pessimisti ei pety! Tämä ei välttämättä ole paras mahdollinen tapa viedä treeniä eteenpäin.

Helpot ja positiivisuutta korostavat mentaaliharjoittelun konstit lisäävät henkistä lujuuttasi. Negatiiviset ajatukset seis, keskittyminen kunniaan ja onnistuminen lähtökohdaksi!

Jutun videolla näytetään, miten vältät kuntosaliharjoittelun yleisimmät virheet.

Pään sisällä kulkee jatkuvasti ajatusvirtaa. Liian negatiiviset ajatukset treenin aikana kannattaa tunnistaa, pysäyttää ja korvata positiivisilla ajatuksilla.

Tutkijat selvittivät hiljattain, miten positiivisviritteisempi lähestymistapa vaikutti treenaajien henkiseen lujuuteen, itsetuntoon ja optimismiin kuuden kuukauden aikana.

Tutkijat vetivät treenaajille neljä 1,5 tunnin mentaaliharjoittelun oppituntia. Jo vähällä opastuksella treenaajat pääsivät mainioihin tuloksiin.

Henkistä lujuutta, itsetuntoa, pystyvyydentunnetta, eli luottamusta kykyyn selvitä erilaisista haasteista, ja optimismia mitattiin psykologien käyttämillä kyselytutkimuksilla. Esimerkiksi henkinen lujuus kohosi yli 10 prosenttia ja itsetunto lähes 12 prosenttia. Myös treenaajien optimismi lisääntyi.

Keskittyminen hetkeen on tärkeää harjoittelussa. Saat enemmän aikaan ja itseluottamus kasvaa.

Treenaajat eivät harrastaneet mitään outoa hyminää yhdessä psykologien kanssa, vaan harjoittelivat simppeleillä konsteilla mentaalipuolen taitojaan kuuden kuukauden ajan treeniensä lomassa.

Treenaajien aiheet ja harjoitusalueet olivat seuraavat:

1. Itsepuhelun tunnistaminen. Pään sisällä käy koko ajan ajatusten virta. Se joko heikentää treenitehoa tai lisää sitä. Ensimmäinen askel oli oppia tarkkailemaan näitä ajatuksia. Sen jälkeen oli vuorossa negatiivisten ajatusten pysäyttäminen. Itsepuhelusta löytyy lisää innostavaa tietoa täältä.

2. Tietoinen positiivisten ajatusten korostaminen. Negatiivisiin ajatuksiin ja vastoinkäymisiin kannattaa ottaa oppia huippu-urheilijoiden ajatusmaailmasta, jota aukaistaan tässä vinkissä.

3. Harjoittelijat treenasivat keskittymistä hetkeen käyttämällä harjoituksen aikana erilaisia rituaaleja. Lisää vinkkejä keskittymiseen löytyy täältä.

4. Lisäksi harjoittelijat pyrkivät aina tietoisesti lähtemään onnistumisesta. Onnistumisen fiiliksiä ja odotuksia voi hakea itselleen esimerkiksi mielikuvaharjoittelulla, josta lisää täällä.

Seuraavaan lenkkiin tai punttitreeniin kannattaa siis yhdistää muutama lanttutreeni. Silloin kehitys tehostuu ja myös arki näyttää usein valoisammalta!

Lähde: Colby ym. 2016. The effects on psychological skills training on mental-toughness and psychological well-being of student-athletes. Psychology. 7(06), 901.

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin. Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä: http://www.suomimies.fi/ ja Facebookissa www.facebook.com/suomimies.seikkailee.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?