Palleahengitys on helppo tapa rentoutua – opettele vihdoinkin oikea tekniikka

Julkaistu:

Hengitys
Olet varmaankin kuullut hengitysharjoitusten rauhoittavasta vaikutuksesta, mutta osaatko palleahengityksen?
Hengitykseen keskittyminen on tehokas tapa rauhoittaa kehoa ja mieltä.

Kun olet jännittynyt tai ahdistunut, alat huomaamattasi hengittää pinnallisemmin rintakehän avulla. Nopea ja lyhyt hengitys taas lisää jännittyneisyyttä entisestään.

Jos sen sijaan kiinnität hengitykseen huomiota ja hengität pallean avulla, hengitys muuttuu syvemmäksi ja rauhallisemmaksi, neuvoo Duodecimin julkaisema kirja Irti murehtimisesta.

Kirjan mukaan rauhoittava hengittäminen on taito, joka vaatii säännöllistä harjoittelua. Kun opit palleahengityksen, se paitsi rentouttaa ja tyynnyttää mielialaasi, myös auttaa muihinkin oireisiin kuten päänsärkyyn, korkeaan verenpaineeseen ja unettomuuteen.

Opettele palleahengitystä näin:

1. Ota mahdollisimman hyvä ja rento asento, älä risti jalkojasi.

2. Aseta toinen käsi rintakehälle ja toinen navan yläpuolelle vatsalle.

3. Kohdista tietoisuutesi rintakehän ja vatsan päällä lepääviin käsiin.

4. Hengitä nenän kautta rauhallisesti sisään ja ulos.

5. Kiinnitä levollinen huomio hengitykseesi. Anna sen tuntua hyvältä ja luonnolliselta.

6. Kun hengität pallealla, vatsalla olevan käden pitäisi nousta ja laskea hengityksen tahdissa, ja rintakehällä olevan käden pitäisi pysyä paikallaan.

7. Kun hengität sisään, voit kuvitella, että vatsasi laajenee kuin ilmapallo. Uloshengityksen aikana ilmapallo tyhjenee. Anna hengityksen soljua rauhallisesti ja luonnollisesti ja jatka hengittämistä hetken aikaa näin.

Lähde: Irti murehtimisesta (Duodecim)

Lue myös:

Stressaako? Kokeile tätä yksinkertaista harjoitusta – se vie vain seitsemän minuuttia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt