IBS on yleinen vatsavaivojen aiheuttaja: ”10 kertaa todennäköisempi kuin keliakia” - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

IBS on yleinen vatsavaivojen aiheuttaja: ”10 kertaa todennäköisempi kuin keliakia”

Ihmiset yhdistävät vatsavaivat helposti laktoosi-intoleranssiin tai keliakiaan, vaikka ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) on paljon yleisempi vaiva.

9.2.2017 11:34 | Päivitetty 9.2.2017 13:03

– IBS on kymmenen kertaa todennäköisempi kuin keliakia. Ihmiset epäilevät usein gluteeni- ja maitoherkkyyksiä, mutta tämähän se yleisin vaiva on, sanoo lääkärikeskus Aavan ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Ärtyvän suolen oireyhtymää sairastaa noin 300 000 suomalaista. Tyypillisiä oireita ovat vatsan turvotus, tukala olo tai kipu vatsassa sekä ummetus- tai ripulioireet. Kaikki kokevat näitä oireita joskus, mutta IBS voidaan diagnosoida, jos oireet ovat kroonisia ja kipu jatkuvaa.

Laatikainen sanoo, että IBS:ää joskus hiukan vähätellään eikä pidetä kovin vakavana vaivana, vaikka se voi aiheuttaa pahemmat oireet kuin elimelliset sairaudet.

– Kivut voivat olla kovat, ja ripuli tai ummetus tai niiden vuorottelu vaikeaa. Olen myös nähnyt vastaanotolla kuvia potilaiden mahoista, jotka ovat turvonneet aivan hillittömästi. Vatsa voi olla aamulla litteä mutta illalla näyttää siltä kuin olisi kuudennella kuulla raskaana.

Mikä FODMAP?

FODMAP-ruokavalio tehoaa näihin oireisiin, koska siinä ongelmia aiheuttavat ruoka-aineet vähennetään minimiin.

– Se vähentää suolistossa syntyvää kaasua ja veden siirtymistä suoleen, mistä ripuli johtuu. Tyypillisesti moni löytää pidemmällä aikavälillä 5–10 ruoka-ainetta, jotka aiheuttavat pahimpia oireita, ja välttää niitä.

Tutkimusten mukaan oireet vähenevät FODMAP-ruokavalion avulla yleensä puoleen. Laatikainen suosittelee kokeilemaan rajoituksia, jos vatsaoireet ovat vaikeat.

– Siitä saattaa saada todella merkittävän hyödyn. Jos ruokavalio jää jatkuvaksi, suosittelen varmistamaan ravitsemusterapeutilta, että ravinto on tarpeeksi monipuolista.

IBS:lle on tyypillistä oireiden aaltoilu kuukausien tai vuosien mittaan. Jos oireet katoavat, FODMAP-dieettiä ei tarvitse jatkaa.

– Nykyään suositellaan, että kieltolistaa noudatetaan vain niin kauan kuin se on tarpeen.

Ohjeita FODMAP-dieetin noudattamiseen:

Tyypillisesti vältettävät elintarvikkeet:

  • Palkokasvit (linssit, pavut, herneet)

  • Sipulikasvit

  • Kaalit

  • Makeiset ja muut tuotteet, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia

  • Laktoosi (siirry laktoosittomiin maitotuotteisiin)

Myös näiden välttämistä voit kokeilla:

  • Vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistetut viljatuotteet (leivät, hiutaleet, murot, puurot, leivonnaiset)

  • Omena, päärynä, kirsikka, luumu ja vesimeloni

  • Parsa, artisokka

  • Sienet

Jos oireet eivät vähene, kysy ravitsemusterapeutilta lisää vältettäviä ruoka-aineita ja varmista ruokavalion turvallisuus.

Lähde: Terveyskirjasto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?