Hyvä olo

Näin hidastat vanhenemista – biologinen ikäsi voi olla jotain ihan muuta kuin oikea ikäsi

Julkaistu: , Päivitetty:

Biologinen ikä
Biologinen ikäsi voi olla aivan muuta kuin ikävuosiesi määrä.
Sanonnan mukaan ikä on vain numero, ja joskus näin todella onkin.

– Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa osa 50-vuotiaista ihmisistä sai lihasvoimatesteissä arvoja, jotka ovat tyypillisiä 30-vuotiaille, ja osa sellaisia arvoja, jotka ovat tyypillisiä 70-vuotiaille, sanoo yliopiston gerontologian ja kansanterveyden professori Taina Rantanen.

Rantanen kertoi aiheesta ensimmäisenä Karjalaisessa.

Ilmiössä on kyse biologisen iän vaihtelusta. Samanikäisten biologisen iän ero voi olla jopa useita kymmeniä vuosia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tiedämme, että 70-vuotiaan jäljellä oleva elinaika on keskimäärin lyhyempi kuin 30-vuotiaalla, mutta 70-vuotiaidenkin keskuudessa on ihmisiä, joista jotkut tulevat elämään ehkä jopa 40 vuotta, ja jotkut vain alle vuoden.

Biologinen ikä parempi mittari

Professori kertoo, että biologinen ikä kuvaa ihmisen elinvoimaa paremmin kuin hänen kronologinen ikänsä. Tutkijat saavat tietoa biologisesta iästä erilaisia mittareita käyttämällä.

– Vanhenemisen tutkimuksessa tarkastellaan biologisen iän biomarkkereita. Niitä ovat esimerkiksi käden puristusvoima, kuulo ja keuhkojen toiminta.

Myös verinäytteistä saadaan tietoa.

– Voidaan tarkastella telomeerejä, eli solujen kromosomien päissä olevia jatkeita, jotka lyhenevät solujen jakautuessa. Kun solut ovat jo jakautuneet monta kertaa, telomeerit ovat selkeästi lyhentyneet verrattuna nuoren ihmisen soluihin.

Rantasen mukaan yleisesti ajatellaan, ettei biologista ikää pysty tavoittamaan yhden biomarkkerin perusteella vaan tarvitaan tietoa useammasta asiasta.

– Markkerien täytyy myös olla sellaisia, että ne liittyvät vanhenemiseen eivätkä esimerkiksi sairauksiin. Sairauden ilmaantuminen on eri asia kuin vanhenemismuutokset.

Yhtä tiettyä testiä, jolla biologisen iän saisi selville, ei ole olemassa.

– Tämä on tieteessä vireillä oleva asia. Ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä mittaria – eli et voi mennä laboratorioon ja pyytää, että nytpä selvitetään biologinen ikäni.

Ikääntyminen on yksilöllistä

Yksilöllisistä ikäeroista kertoo sekin, miltä ihminen näyttää ja kuinka iäkkääksi hän itsensä kokee.

– Jos itse koet itsesi nuoremmaksi tai jos muut arvioivat sinut ikäistäsi nuoremmaksi, kumpikin on hyödyllistä jäljellä olevan eliniän pituuden kannalta, Rantanen tiivistää.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että ihmisillä, jotka näyttävät ikäistään vanhemmilta, on lisääntynyt kuolemanvaara, ja vastaavasti ikäistään nuoremmalta näyttävien ihmisten elinaikaennuste on pidempi.

Kun tutkijat selvittävät minkä ikäiseltä joku näyttää, he poistavat pukeutumistyylin, hiusten ja meikin mahdollisesti hämäävän vaikutuksen ja pyytävät muita arvioimaan pelkkää ihmisen kasvokuvaa.

– Piirteissä näkyy terveys ja elinvoima. Jos on elänyt kuluttavaa elämää, se jättää jälkensä myös kasvoihin. Esimerkiksi tupakointi liittyy tutkimusten mukaan kiihtyneeseen, nopeutettuun vanhenemiseen, ja tupakoitsijoiden keskimääräinen elinikä onkin monta vuotta lyhyempi kuin niiden, jotka eivät ole polttaneet.

Toinen kiinnostava havainto on, että Rantasen mukaan ne ihmiset, jotka kokevat itsensä ikäistään nuoremmaksi, ovat muita pienemmässä kuolemanvaarassa.

– Ajattelimme selityksen olevan se, että itsensä nuoremmaksi kokeminen johtuu hyvästä toimintakyvystä, terveydestä tai joistakin psykologisista ilmiöistä. Pystyimme mallintamaan hyvin paljon tällaisia asioita, mutta jäljelle jäi kuitenkin omaan kokemukseen liittyvä selittämätön osuus.

Mikä ratkaisee sen, onko biologinen ikä omaa ikää alhaisempi vai korkeampi?

– Erot johtuvat sekä ihmisen perintötekijöissään saamasta potentiaalista että muista vaikutuksista, kuten elämäntyylistä ja työstä. Puhutaankin synnynnäisistä ja hankituista vaikutuksista.

Näin voit hidastaa vanhenemista:

Älä tupakoi

– Tupakka vanhentaa, koska se nopeuttaa vanhenemista solutasolla.

Vältä diabetes

– Myös tyypin 2 diabetes nopeuttaa vanhenemista solutasolla. Voit ehkäistä sitä pysymällä normaalipainossa ja liikkumalla.

Liiku reippaasti

– Liikunta paitsi ehkäisee diabetesta, vaikuttaa muutenkin suotuisasti.

Syö tavallisesti

– Noudata ravitsemussuosituksia äläkä muotidieettejä, joissa ajatellaan että syödään terveellisesti, kun vältellään normaalia ruokaa.

Tarkista paljonko syöt

– Ei pidä syödä liikaa mutta ei myöskään liian vähän. Etenkin iäkkäillä ruokahalu heikkenee, ja ravinnon määrä jää helposti liian pieneksi.

Pysy alkoholissa kohtuudessa

– Liiallinen alkoholin käyttö

ei ole hyvä asia ikääntymisenkään kannalta.

Haasta itseäsi

– Älyn harjoittaminen ja älylliset haasteet ovat tärkeitä, jotta ihminen pysyy nuorekkaana.

Tapaa ihmisiä

– Sosiaalinen toiminta ja vuorovaikutus muiden kanssa lisäävät aktiivisuutta ja ovat myös älyharjoitusta.

Ohjeet antoi professori Taina Rantanen.

Juttua muokattu klo 14.14: Aiheesta kertoi ensimmäisenä Karjalainen, ei Keskisuomalainen, kuten jutussa aiemmin väitettiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt