Kävely kunniaan! Jo 20 minuuttia reipasta tepastelua vähentää elimistön tulehdustilaa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kävely kunniaan! Jo 20 minuuttia reipasta tepastelua vähentää elimistön tulehdustilaa

Julkaistu: 19.1.2017 17:56

Tuoreen tutkimuksen mukaan leppoisa ja lyhytkin liikunta on terveydelle hyväksi.

Jo 20 minuutin tai puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä tai muulla kohtalaisen rasittavalla liikunnalla on selviä terveysvaikutuksia. Hiljattain Brain, Behavior and Immunity -tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että jo yksikin 20 minuutin reipas kävely juoksumatolla voi vähentää kehossa olevaa matala-asteista tulehdusta.

Matala-asteinen tulehdus on elimistön ärsytystila. Se saattaa Voi hyvin -lehden mukaan johtua esimerkiksi kovasta stressistä, ylipainosta, tupakoinnista ja epäterveellisestä ruokavaliosta. Turun Sanomien mukaan jopa sadoillatuhansilla suomalaisilla voi olla elimistössään jatkuva matala-asteinen tulehdustila.

Matala-asteinen tulehdus on yhdistetty ylipainoon, sydän- ja verisuonitauteihin, tulehduksellisiin suolistosairauksiin ja muistisairauksiin.

Miksi liikunta selättää tulehdustilan?

Kalifornian yliopiston mukaan tutkijat ovat jo pitkään tienneet, että monien muiden terveyshyötyjen lisäksi liikunta auttaa rauhoittamaan matala-asteista tulehdusta. Tuoreessa tutkimuksessa saatiin entistä tarkempaa tietoa siitä, miten liikunta vaikuttaa elimistön immuunijärjestelmään ja tulehdustilaan.

Tutkimuksessa 47 aikuista käveli juoksumatolla 20 minuuttia itselleen sopivan reipasta tahtia. Heiltä otettiin ennen ja jälkeen kävelyn verikoe, josta tutkittiin muun muassa tulehdusta säätelevien proteiinien määrää.

– Tutkimuksemme näyttää, että liikuntasuorituksen ei tarvitse olla raskas, jotta sillä olisi tulehdusta vähentävä vaikutus, tutkijaryhmään kuulunut tohtori Suzi Hong Kalifornian yliopistosta kertoo.

Esimerkiksi työmatkan käveleminen tai koiran ulkoiluttaminen voi vähentää matala-asteista tulehdusta.

Ja mikä parasta, tutkimuksen mukaan kävely vaikuttaa heti.

Lue myös:

Pikahiki pintaan! 8 vinkkiä 20 minuutin tehotreeniin

Teetkö sinäkin vatsarutistuksia väärin? Asiantuntija näyttää oikean tekniikan

Kuntotesti paljasti: kumpi on paremmassa kunnossa, hoikka vai ylipainoinen?

Lähdetkö nollasta liikkeelle? 6 + 1 kuntoiluvinkkiä totaalisohvaperunalle

Unohda juokseminen! Näiden syiden vuoksi kävely on ihan oikeaa urheilua