Tunnistatko itsesi? 5 tapaa, jotka kertovat huonosta itsetunnosta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Tunnistatko itsesi? 5 tapaa, jotka kertovat huonosta itsetunnosta

Huono itsetunto saa usein käpertymään kuoreen.

Julkaistu: 24.9.2016 19:16

Onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä päivittää omia ajatusmallejaan.

Ei saa suuta auki tilanteissa, joissa pitäisi. Lupaaviin mahdollisuuksiin ei uskalla tarttua. Ystävyyssuhteetkaan eivät syvenny, koska pelko saa käpertymään omaan kuoreensa. Huono itsetunto vaikuttaa elämään monella tavalla.

Alan Marsden kirjoittaa Mindbodyandtech-sivustollaan omista kokemuksistaan, jotka johtuvat huonosta itsetunnosta. Vaikka hänellä oli turvallinen ja rakastava lapsuus, hän ei koskaan saanut kehuja. Hänen mielestään vika ei kuitenkaan ole muissa, vaan siinä, millaista tarinaa itse kertoo itselleen. Vähätteleekö vai arvostaako itseään?

Itsensä syyttelyn sijaan pitäisi ymmärtää, että jokainen epäonnistuu joskus. Jos haluaa onnistua ja saavuttaa jotakin uutta, kannattaa lähteä siitä ajatuksesta, että kaikesta oppii ja matkasta voi nauttia, vaikka ei pääsisikään heti maaliin. Kliseiset voimalauseetkaan eivät ihan heti lopu: kukaan ei ole seppä syntyessään, yrittänyttä ei laiteta ja niin edelleen.

Itsensä syyttelyn sijaan pitäisi ymmärtää, että jokainen epäonnistuu joskus.

Heikon itsetunnon merkit ja siitä aiheutuvat tavat ovat helposti tunnistettavissa. Koko 15 kohdan listan voi lukea Alan Marsdenin kirjoituksesta. Poimimme niistä viisi haitallista tapaa. Mutta kun ne tiedostaa, ajatusmallejaan voi myös muuttaa.

Tunnistatko itsesi?

1. Luulet tietäväsi, mitä muut ajattelevat

Niinhän sitä kuvittelee tietävänsä, mitä muut ajattelevat – mutta jos viitsisi kysyä, olisi aika monesti täysin väärässä. Huonosta itsetunnosta kärsivä ajattelee töissä ja parisuhteessa, että muut pitävät häntä surkimuksena, mutta todennäköisimmin ajatus on vain omassa päässä.

Muiden ajatuksilla kannattaa vaivata päätään vasta, kun kuulee ne ääneen.

2. Otat kaiken liian henkilökohtaisesti – varsinkin riitatilanteissa

Ihmiset ovat asioista joskus samaa mieltä, joskus eri mieltä. Jälkimmäinen ei suinkaan ole henkilökohtainen hyökkäys ketään vastaan. Heikosta itsetunnosta kärsivänkin kannattaa ymmärtää se.

Tunteet saavat kyllä tulla, mutta niitä ei kannata päästää niskan päälle. Voit kertoa oman mielipiteesi, antaa asian olla ja hyväksyä erimielisyydet.

3. Keskityt huonoon, et hyvään

Huono itsetunto saa ihmisen usein keskittymään siihen, mikä on elämässä rempallaan. Mitä puuttuu tai mitä haluaisi. On ihan ok olla kartalla tosiasioista, mutta olisi myös hyvä muistaa se toinen puoli: kaikki hyvä. Myös siitä on lupa nauttia, vaikka joihinkin asioihin toivoisikin muutosta.

Muiden ajatuksilla kannattaa vaivata päätään vasta, kun kuulee ne ääneen.

4. Et uskalla näyttää vihaasi

Itsesyytösten sijaan huono itsetunto saattaa saada vihan leimahtamaan. Usein se kohdistuu itseen, joskus turhautumista tulee purettua muihin. Kun turhautumisen päästää kasaantumaan, se saattaa ryöpsähtää esiin pienimmistäkin asioista.

Hyvä keino on yrittää pitää pää kylmänä edes hetken pidempään ja käyttää aika omien tunteiden tarkasteluun. Sitä voi harjoitella ennalta esimerkiksi meditoimalla. Kun tulee tutuksi tunteidensa kanssa, räjähtelylle ei välttämättä olekaan enää tarvetta.

Lue myös: Kärsitkö ylikiltteydestä? Näin voit oppia ilmaisemaan vihaa rakentavasti

5. Jättäydyt lähes aina taka-alalle

Heikkoon itsetuntoon liittyy pelko haastetuksi tulemisesta, väärässä olemisesta ja epävarmuuden tunteesta. Niiltä eivät kuitenkaan välty vahvat johtajatyypitkään, jotka raivaavat tietä riskeistä ja varoituksista huolimatta. Moka ei välttämättä ole hauskaa, mutta harvoin maailmanloppukaan. Omia mielipiteitään kannattaa pitää arvossa – riippumatta siitä, mitä muut ajattelevat.

Lue myös:

Ei ole liian myöhäistä! Itsetuntoa voi aina parantaa

6 lausetta, joilla pilaat itsetuntosi

Kannattaako terapia? Naiset kertovat: tämän se opetti

Elätkö introvertin narsistin kanssa? Nämä 7 merkkiä paljastavat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?