Lääkäri huolestui lasten ja nuorten urheilusta: treeneissä käydään, mutta kotona lusmuillaan - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Lääkäri huolestui lasten ja nuorten urheilusta: treeneissä käydään, mutta kotona lusmuillaan

Liikuntalääkäri Harri Helajärvi on huolestunut lasten ja nuorten liian yksipuolisesta liikkumisesta. Monen uutteran urheilijan ongelma on, että kilpatreenien jälkeen vain löhnätään.

Liikuntalääkäri Harri Helajärven mukaan olisi tärkeää, että lajiharjoitusten jälkeen kotonakin hoidettaisiin lihaskuntoa.­

19.12.2015 16:00

ALAKOULUIKÄINEN poika saapuu jalkapalloharjoituksista kotiin, istahtaa sohvalle ja avaa pelisovelluksen tabletista. Sen ääressä kuluukin yli tunti, jonka jälkeen televisiosta alkaa suosikkisarja.

Aurinko paistaa, mutta poika pysyttelee sisällä koko loppupäivän.

– Äiti, polveen ja selkään sattuu. Voisitko heittää minut kouluun? poika kysyy aamupalapöydässä.

Monet lapset ja nuoret viettävät tätä nykyä juuri tämäntyyppistä elämää. He harrastavat urheilua seurassa, mutta muuten elämä on hyvin passiivista.

Ja siinä piilee isoja vaaratekijöitä.

Liikuntalääkäri Harri Helajärvi on huolestunut lasten ja nuorten liikunnan yksipuolisuudesta. Esimerkiksi palloilulajien harrastamisessa on paljon myönteisiä vaikutuksia, mutta se ei yksin riitä.

– Lapset eivät saa useinkaan liikunta-aktiviteettia, jossa kehonhallinta kehittyisi. Jos siirrytään suoraan kilpaurheiluun, voi tulla hankaluuksia, Helajärvi sanoo.

 Lapset eivät saa useinkaan liikunta-aktiviteettia, jossa kehonhallinta kehittyisi.

LIIKUNTASUOSITUSTEN mukaan alle kouluikäisten pitäisi liikkua monipuolisesti vähintään kaksi tuntia päivässä, jotta erilaiset motoriset taidot kehittyisivät. Ruudun ääressä (televisio ja tietokone yhteensä) suositellaan vietettävän enintään kaksi tuntia päivässä, ja yhtäjaksoisesti korkeintaan tunnin ajan.

– Jos harjoitukset kestävät tunnin, sekään ei ole välttämättä kokonaan aktiivista liikkumista, vaan suuri osa voi olla palaverin pitämistä ja taktiikkaluentoa, Helajärvi muistuttaa.

Helajärven vastaanotolle tulee liikuntaa harrastavia nuoria, joilla on muun muassa rasitusmurtumia ja erilaisia rasitusvammoja.

Hän ottaa esimerkiksi jääkiekon. Kun lapsi tai nuori tekee ainoastaan lajiharjoitusta, saattavat toistuvat kiertoliikkeet ja yksitoikkoiset asennot rasittaa liikaa selkärankaa – varsinkin jos keskivartaloa tukeva lihaksisto on liian heikko.

– Yleisurheilu on esimerkki monipuolisesta lajista, jossa juostaan, hypitään ja opetellaan hallitsemaan kehoa monipuolisesti ennen varsinaiseen lajiharjoitteluun siirtymistä.

Liikuntalääkärin mukaan yleisurheilussa lapsi saa monipuolista harjoitusta ennen varsinaiseen lajiharjoitteluun siirtymistä.­

PARIN kolmen kuukauden lepo esimerkiksi selän rasitusmurtuman takia voi olla kova paikka nuorelle.

Edessä on pitkä lihastasapainoa ja hallintaa parantava kuntoutus fysioterapeutin opastuksella.

Monet seurat järjestävät kehoa huoltavia oheisharjoituksia, mutta vanhemmat kuskaavat lapsen kotiin ennen näitä lisätreenejä. Samalla he tekevät vahinkoa lapselleen.

Kehonhallintaharjoitukset ja lihashuoltotreenit ovat tärkeitä varsinkin kasvuiässä. Erot lasten kasvussa, kehityksessä ja kehon hallinnassa tulisi ottaa harjoittelussa huomioon.

– Seurat voisivat tehdä huoltavassa harjoittelussa myös enemmän yhteistyötä eri lajien kesken ja siten hyödyntää resursseja tehokkaammin, Helajärvi ehdottaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?